Inleiding:
Feedback naar Iris Meijer
Stadpark in herfstkleuren
Feedback van Iris Meijer
Ruimtelijke constructie
Monument ter wachtende
Masker
Feestpotret
Affiche
Feedback van mij naar Iris Meijer
Stadspark in herfstkleuren
Schilder met
plakkaatverf een park of bos met veel groepen bomen en struiken in
herfstkleuren. Geef de kauwtjes Kris, Kras en Kros daarin een plaats.
groep: 7-8
tijdsduur: 60
minutendimensie: 2D
niveau: gemiddeld
materiaal/techniek: schilderen met plakkaatverf
beeldaspect: kleur (kleurfamilie), ruimte (overlapping), compositie (plaatsing in grondvlak)
type: voorstelling
vakgebied: Mens en samenleving, Natuur en techniek
onderwerp: herfst, kleuren, bomen, vogels, park, bos
Volledige les? Klik op mij
Voorbereidende opdracht:
Ga jij wel eens
naar het park?
Ja, vroeger
kwam ik nog wel eens bij het Laapersveld in Hilversum voor de eendjes of om af
te spreken met vriendinnen.
Wat doe je daar
meestal?
Vroeger
ging ik vooral naar de eendjes kijken en vorig jaar liep ik daar elke keer naar
toe met een oude vrouw die ik hielp als vrijwilliger. (ik deed
vrijwilligerswerk)
Deze
zomervakantie ben ik naar Parijs gegaan waar ik ook mooie parken heb bezocht.
Toen kwam ik er niet voor de eendjes maar voor de kunst en cultuur. De
romantische bloemen en mooie fonteinen en grasvlaktes.
Heb je ooit een heel bijzonder park
gezien? Waarom vond je dat park bijzonder?
Vorige
zomer heb ik in Parijs een heel bijzonder park gezien. Het park was niet alleen
heel groot maar de sfeer was daar ook heel bijzonder. Er waren mooie beelden en
fonteinen waar stelletjes zaten. Er was een klein ijskraampje die druk bezocht
werd door de hitte en er waren mooie bloemen.
Hoe zou dat park er
in de herfst eruitzien?
In de
herfst zou het park vol met bladeren liggen. Ik denk dat de fonteinen elke dag
wel worden leeggehaald maar dat er toch nog resterende herfstbladeren in de
fonteinen zouden liggen. Ik denk dat het ijskraampje gesloten is en er warmere
etenswaarde wordt verkocht. De mooie stoeltjes zullen bedekt zijn met bladeren
die de bezoekers dan eraf moeten vegen voordat ze er op kunnen zien. Minder
mensen zullen bij de fonteinen zitten en meer mensen zullen op het gras zitten
die dan bekleed is met kleurige bladeren.
De Japanse tuin in Clingendael.
|
Parco Giardino Sigurta in Gardemeer (Italiƫ) . |
Parque Maria Luisa in Sevilla (Zuid-Spanje). |
Leonid Afremov. |
Nationaal Park in Kroatiƫ.
|
Mengen |
Stamp techniek met kwast Proces in afbeeldingen: Stap 1: welke kleuren heb ik nodig naar aanleiding van de afbeelding? Stap 2: Welke vormen teken ik eerst? Waar let ik op? Hoe loopt de dieptegang? Welke details zijn belangrijk en welke minder? Stap 3: Verf eerst de grondkleur die ik nodig heb zodat wanneer het droogt ik hierover het licht/donker kan toepassen samen met de details. Welke techniek wil ik gebruiken voor welke sfeer? Stap 4: Begin met licht/donker te werken. De grondkleur (blauw) is bijna droog waardoor ik nu verder kan gaan met de details. Je ziet een verschil tussen de stamp techniek (links) en het verven met kwast (rechts). Stap 5 Welke details zijn belangrijk en hoe zitten deze kleuren in elkaar? Linksboven ga ik verder met de bomen en speel ik tussen de kleuren donkergroen, lichtgroen, wit, zwart en geel. Rechts zie je nog een toevoeging van een dieptelijn. Je ziet dat ik links wel wat boomstammen heb getekend maar ze wel op de achtergrond heb gehouden. Stap 6: Welke details wil ik op de voorgrond en welke op de achtergrond? Ik heb twee bomen meer op de voorgrond gedaan. Het huisje heb ik iets meer op de achtergrond gedaan maar een tweede of derde huisje heb ik weer helemaal weggelaten. Je ziet dat de blauwe verf al is opgedroogd en dat ik daarnaast verder ben gegaan met het spelen van kleuren. Lijnen van het huisje worden zichtbaar. Lucht boven het huisje. Eerst weer de grondkleur en daarna weer licht/donker speling. |
Ik vind dat ik ten eerste goed begon. Ik had de voorbereidende opdracht ook gemaakt dus ik wist wat we gingen doen die les waardoor ik sneller kon beginnen. Ik ben begonnen met wat lijnen te maken zodat ik wist wat ik ging doen en daarna werkte ik dit uit. De echte voorbereidende fase vond ik dus echt heel goed gaan want hiermee heb ik veel tijd gewonnen en wist ik gelijk wat er van me verwacht werd
Ik kon
minder precies zijn. Ik heb het misschien al gezegd maar ik hou ervan om bij
tekeningen wat strakker te tekenen en ‘mooi’. Dit kon niet als je keek naar de
tijd en ook naar het materiaal (verf) waarmee ik werkte. Ik liep duidelijk in
de tijdnood wat ik opgelost heb om in de volgende les dit af te maken.
aanpak:We besloten als snel om een draak te gebruiken en daarnaast een panda. Later werd de panda eerder een omgekeerde vis/eenhoorn. Natuurlijk is het zo dat het moeilijk in te beelden is hoe een draak/vis/eenhoorn er nu uitziet. Tijdens het maken van deze opdracht heb ik veel foto's gemaakt zodat het duidelijk word.
Voordat ik ga vertellen over hoe de opdracht in elkaar zat en hoe ik het heb aangemaakt moet je eerst een idee hebben over een mythisch wezen.
Ik heb zelf gekozen voor de Phoenix omdat als je alleen al naar de kleuren kijkt je geen woorden kan bedenken hoe mooi die vogel is. Dit dier zou zeker de donkere wolken opvrolijken en zelfs in de nacht een sfeer creƫren.
Daarnaast word de Phoenix niet alleen Feniks genoemd maar is het ook een teken van onsterfelijkheid door de schoonheid die het dier heeft (bekijk alle kleuren). Ze zeggen ( ) dat hij voor een eigen dood kan kiezen. Hij bouwt een nest waarin hij zelf verbrandt en dan verandert die zich tot as. Er zijn veel legendes rond dit mythische wezen maar de meeste zeggen dat die wel 1000 jaar leeft voor dat die zelf beslist de andere kant op te zoeken.
Hoe komt de volgende Phoenix?
De volgende Phoennix komt uit de resten van de brand van de vorige Phoenix tot leven, en ook hij zal weer rond de 1000 jaar leven.
Welke namen heeft de Phoenix?- Feniks oftewel onsterfelijkheid.
- in het oude Egypte heette die benoe, oftewel de rijzende zon en de zonnegod Ra.
Meer weten?
Wil je meer weten over de Phoenix en de Perzische mythologie, christelijke theologie en de wereld van vandaag? Ga dan naar deze link waar hierover van alles te vinden is:
Phoenix
Terug naar de opdracht
De opdracht was om een mooi mythisch wezen te maken met alleen karton.
Belangrijk: ZONDER LIJM OF PAPIER
Wat valt me op?
Het valt me ten eerste op dat het heel precies werken is. Je moet namelijk precies de juiste grote maken om het realistisch te weergeven en daarnaast moeten de sneen ook precies goed zijn. Je kan zien dat de pootjes helemaal boven het lichaam uitsteken. Dit moest wel omdat het lichaam anders nar beneden zal vallen. Je ziet dus dat de constructie heel goed moet bedacht worden. Daarnaast zie ik ook kleur. Nu ik zelf de foto van dichterbij bekijk snap ik waarom de leerkracht zei dat we voor de makkelijke weg hadden gekozen door het gebruik van kleur. Het eerste waar je naar kijkt is namelijk het hoofd met het kleur waardoor al het andere eerst wegvalt. Daarnaast is het veel makkelijker om met kleur het dier dat je wilt creƫren duidelijk te maken terwijl je juist met de juiste gesneden karton het dier moet laten presenteren.
Wat vond ik goed/fout gaan?
Ik heb het eigenlijk al een beetje gezegd, maar ik vond dat ik de kleur eigenlijk niet moest gebruiken. Toen ik het had gemaakt snapte ik eerst niet waarom de leerkracht het zei, maar nu zie ik het. Nu ik nadenk over het doel van de opdracht snap ik dat kleur eigenlijk helemaal niet in je werk moet zitten. Nu is het zo dat de leerkracht deze wel op tafel had liggen, dit is dus heel handig om toch te doen zodat je kan kijken welke leerling het pakt. Ik bleek in dit geval voor de 'makkelijke' weg te kiezen terwijl ik eigenlijk heel hard had gewerkt aan mijn dier. Kortom: voortaan geen kleur gebruiken.
Daarnaast vond ik het wel een moeilijke opdracht ook omdat het voor mij de eerste keer was met deze techniek en de tijd die ik ervoor kreeg.
Lijkt je dit een leuke les?
Als je dit een leuke les lijkt om te doen onthou dan dat dit wel voor de bovenbouw is. Er zijn scherpe messen aanwezig die niet, en ik herhaal niet, voor de onderbouw bedoelt is. Ik moet er wel bij zeggen dat het een moeilijke opdracht voor ze zal zijn en als ze net als ik nog nooit met het materiaal hebben gewerkt kan je beter Ć©Ć©n of twee lessen vooraf geven zodat de leerlingen kunnen wennen aan het materiaal en de techniek hiervan.
Feedback van Iris Meijer
o
component
|
beschrijving
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
betekenis
|
Ik kreeg meteen het
idee dat het een mooi magisch sprookjesbos was waar een huisje midden in het
bos staat, een soort hans en grietje. De echtelijke betekenis staat er niet
duidelijk in beschreven maar kan ik er wel een beetje uit halen. Ik vond het
een vrolijk schilderij, en dat was volgens mij ook de bedoeling.
|
X
|
||||
vorm
|
Ja, dat zeker. Alle
soorten vorm zijn benoemd en toegepast, wat ik jammer vind os dat er bij
betekenis zoveel vorm wordt genoemd en dat het bij de vorm niet meer staat.
|
X
|
||||
materie
|
De verschillende
technieken en materialen die er zijn beschreven zie ik heel mooi terug komen
in het eind resultaat.
|
X
|
||||
beschouwing
|
Bij de betekenis
heeft ze al mooi een plaatje laten zien van het voorbeeld. Het heeft er veel
van weg en ik dacht even dat dat het eindresultaat was. Sprekend.
|
X
|
||||
werkwijze
|
Ze heeft zoals al in
haar reflectie is beschreven 1 materiaal gekozen om mee te schilderen, deze
heeft ze op verschillende manieren toegepast. Stempelend en de dikke en dunne
kant.
|
X
|
||||
onderzoek
|
Ik vind het verrassend
dat er gekozen is voor 1 huisje in plaats van meer. Zo komt de andere kant
van het schilderij meer in de belangstelling.
In de bomen zie ik het
mooi beeldaspect van het kleuren mengen. Dat is iets wat iedereen doet maar
wel erg mooi staat.
|
X
|
||||
eindoordeel:
4.5
|
||||||
tips en
tops
|
Tips: je had in de
wegen iets meer licht en donker kunnen toevoegen, de achter kant is donker
dan lijkt achterin nog verder weg. iets duidelijker bij de vorm beschrijven
wat je precies hebt gedaan met vorm.
Tops: het schilderij is
echt heel mooi geworden, je ziet ook dat je er over hebt nagedacht, wat wil
ik waar en hoe wil ik het, welke technieken ga ik gebruiken om een nog mooier
beeld te creƫren. Echt top!
|
|
Reflectie op feedback
Ik snap wat Iris bedoelt en ik had meer naar de licht en donker verhouding kunnen kijken. Daarnaast was dit mijn eerste opdracht van mijn eerste reflectie wat je kan zien op de manier dat ik reflecteer.De bozbezbozzel - ruimtelijke constructie
De opdracht die mijn docent beeldenvorming gaf was om met alleen kartol een mythische dier te maken. We moesten twee dieren uit kiezen waarvan we samen er 1 maakte. We werden verdeelt in groepjes, ik zat in een groepje 3 van drie.aanpak:We besloten als snel om een draak te gebruiken en daarnaast een panda. Later werd de panda eerder een omgekeerde vis/eenhoorn. Natuurlijk is het zo dat het moeilijk in te beelden is hoe een draak/vis/eenhoorn er nu uitziet. Tijdens het maken van deze opdracht heb ik veel foto's gemaakt zodat het duidelijk word.
Voordat ik ga vertellen over hoe de opdracht in elkaar zat en hoe ik het heb aangemaakt moet je eerst een idee hebben over een mythisch wezen.
Voorbereidende opdracht:
Aan het begin van de les is het altijd belangrijk om te weten wat het onderwerp precies is en je de vraag stellen: welk mythisch dier vind je het bijzonders en zou je ook daadwerkelijk willen zien rond lopen/vliegen?Ik heb zelf gekozen voor de Phoenix omdat als je alleen al naar de kleuren kijkt je geen woorden kan bedenken hoe mooi die vogel is. Dit dier zou zeker de donkere wolken opvrolijken en zelfs in de nacht een sfeer creƫren.
Daarnaast word de Phoenix niet alleen Feniks genoemd maar is het ook een teken van onsterfelijkheid door de schoonheid die het dier heeft (bekijk alle kleuren). Ze zeggen ( ) dat hij voor een eigen dood kan kiezen. Hij bouwt een nest waarin hij zelf verbrandt en dan verandert die zich tot as. Er zijn veel legendes rond dit mythische wezen maar de meeste zeggen dat die wel 1000 jaar leeft voor dat die zelf beslist de andere kant op te zoeken.
Hoe komt de volgende Phoenix?
De volgende Phoennix komt uit de resten van de brand van de vorige Phoenix tot leven, en ook hij zal weer rond de 1000 jaar leven.
Welke namen heeft de Phoenix?- Feniks oftewel onsterfelijkheid.
- in het oude Egypte heette die benoe, oftewel de rijzende zon en de zonnegod Ra.
Phoenix |
Meer weten?
Wil je meer weten over de Phoenix en de Perzische mythologie, christelijke theologie en de wereld van vandaag? Ga dan naar deze link waar hierover van alles te vinden is:
Phoenix
Terug naar de opdracht
De opdracht was om een mooi mythisch wezen te maken met alleen karton.
Belangrijk: ZONDER LIJM OF PAPIER
component
|
Beschrijving
|
|||||||
betekenis
|
Samen met mijn twee klasgenoten zijn we eerst gaan brainstormen over welk dier we wouden. Daarna zijn we al direct begonnen met hebben we snel de taakverdeling gedaan. Ik zou het lijf maken, de ander de armen en de ander het hoofd.
Gaan de weg struikelde we over iets namelijk dat het lichaam van een panda/vis niet geschikt is om in de hoogte te gaan door het zware lijf. |
|||||||
vorm
|
Tijdens deze opdracht was het verboden om met lijm of plakband te werken. We moesten dus een andere manier gebruiken. We moesten eerst de omtrek tekenen en die maken en daarna konden we details van het dier doen.Belangrijk is dat wanneer wij het hoofd op het lichaam wouden zetten, wij wel een kleine snee moesten maken zodat het aan elkaar vast bleef.
|
|||||||
materie
|
We hebben alleen karton, een onderzet en een mesje gebruikt. Verder hebben we ook een beetje zwart en wit karton gebruikt waarvan we later te horen kregen dat dit een tƩ makkelijkere weg is voor het uitvoeren van de opdracht. |
|||||||
beschouwing
|
|
|||||||
Werkwijze
|
Als je het hele proces wilt bekijken kan je op de volgende link klikken: In deze link staan er allemaal afbeeldingen die vertellen hoe bij mij het werkproces ging. |
|||||||
Het uiteindelijke fantasie wezen. |
Werkwijze Ik heb eerlijk gezegd nog nooit met deze techniek gewerkt. Dat ik eerst gaten moest maken en het erna in zetten. Ik ben gewend om altijd lijm en/of plakband te gebruiken. Ik vond het wel heel erg leuk daardoor, ik moest namelijk op een hele andere manier gaan nadenken voer het kunstwerk. Waar verbind je de poten? Hoe groot maak je de sneeƫn? Hoe zwaar is het hoofd ten op zicht van het lichaam? Is het bouwwerk sterk genoeg en is het bouwwerk werk drie dimensionaal? |
Wat valt me op?
Het valt me ten eerste op dat het heel precies werken is. Je moet namelijk precies de juiste grote maken om het realistisch te weergeven en daarnaast moeten de sneen ook precies goed zijn. Je kan zien dat de pootjes helemaal boven het lichaam uitsteken. Dit moest wel omdat het lichaam anders nar beneden zal vallen. Je ziet dus dat de constructie heel goed moet bedacht worden. Daarnaast zie ik ook kleur. Nu ik zelf de foto van dichterbij bekijk snap ik waarom de leerkracht zei dat we voor de makkelijke weg hadden gekozen door het gebruik van kleur. Het eerste waar je naar kijkt is namelijk het hoofd met het kleur waardoor al het andere eerst wegvalt. Daarnaast is het veel makkelijker om met kleur het dier dat je wilt creƫren duidelijk te maken terwijl je juist met de juiste gesneden karton het dier moet laten presenteren.
Wat vond ik goed/fout gaan?
Ik heb het eigenlijk al een beetje gezegd, maar ik vond dat ik de kleur eigenlijk niet moest gebruiken. Toen ik het had gemaakt snapte ik eerst niet waarom de leerkracht het zei, maar nu zie ik het. Nu ik nadenk over het doel van de opdracht snap ik dat kleur eigenlijk helemaal niet in je werk moet zitten. Nu is het zo dat de leerkracht deze wel op tafel had liggen, dit is dus heel handig om toch te doen zodat je kan kijken welke leerling het pakt. Ik bleek in dit geval voor de 'makkelijke' weg te kiezen terwijl ik eigenlijk heel hard had gewerkt aan mijn dier. Kortom: voortaan geen kleur gebruiken.
Daarnaast vond ik het wel een moeilijke opdracht ook omdat het voor mij de eerste keer was met deze techniek en de tijd die ik ervoor kreeg.
Lijkt je dit een leuke les?
Als je dit een leuke les lijkt om te doen onthou dan dat dit wel voor de bovenbouw is. Er zijn scherpe messen aanwezig die niet, en ik herhaal niet, voor de onderbouw bedoelt is. Ik moet er wel bij zeggen dat het een moeilijke opdracht voor ze zal zijn en als ze net als ik nog nooit met het materiaal hebben gewerkt kan je beter Ć©Ć©n of twee lessen vooraf geven zodat de leerlingen kunnen wennen aan het materiaal en de techniek hiervan.
Monument der wachtende (boetseren)
Voorbereidende opdracht:
Als ik wacht dan heb ik altijd mijn hand tegen mijn hoofd aan en zit ik. Mijn gezichtsemotie is gewoon neutraal. Ik probeer het nooit te laten merken.Je bent voorlopig nog niet aan de beurt. Hoe lang moet je nog wachten? Je weet het niet, maar je lichaam laat het wel zien: TE LANG! Hoe ga je staan of zitten om de tijd te doden? Berust je of sta je op hete kolen? Zoek je iets om tegenaan te leunen of ga je het liefst zitten? Maak van chamotteklei een beeld van een wachtende persoon. Boetseer uit een stuk zodat het beeld kan staan en van alle kanten vorm heeft. De details en textuur worden op het laatst aangebracht met een spatel.
Hierboven stond de opdracht die ik moest maken voor beeldende vorming. We moesten voor de les met houtskool tekeningen maken van wachtende personen. Dit was handig om dan als voorbeeld te gebruiken tijdens het boetseren.
Betekenis: Toen de les begon moesten we wachten tot dat de docent aan kwam. I heb ondertussen tekeningen gemaakt van wachtende personen omdat ik wist dat dit een voorbereidende opdracht was. Dit is handig om te doen als je nog nooit met dit materiaal hebt gewerkt of als je het gewoon moeilijk vind. Ik heb eerst nagedacht over hoe ik zat te wachten in de les op de docent. Natuurlijk heb ik dit niet letterlijk overgenomen maar hiermee kon ik wel een beter beeld krijgen bij wat ik wou doen.
Vorm: Op de foto van hiernaast zie je de structuur van het hoofd van een wachtende persoon. Ik heb een houten 'spatel' gebruikt om de menselijke aspecten in het klei weer te geven. Je ziet dat ik de neus wat heb later uitsteken en bij de ogen juist meer weggelaten. Ik heb geprobeerd om een beetje een kaaklijn te maken en een goeie overgang van het hoofd naar de nek. Je mocht niet meerde lichaamsdelen aan elkaar 'plakken' maar je moest van 1 bonk klein 1 figuur uit maken. Dat deed ik door eerst het lichaam te doen en vanuit daar het hoofd en de armen in gevormd.
Materie: Alleen klei en een houten 'spatel' hebben we gebruikt. Natuurlijk heb ik ook gewoon mijn handen gebruikt. Door water op het klei te smeren werd het mooi glad en kon je beter de lichaamsdelen stevig maken.
Beschouwing: je hebt nu al meerdere foto's gezien. Je ziet dat ik het lichaam, ook had ik al vertelt dat ik eerst het lichaam had gemaakt. Je ziet dat de nadruk bij mij op het hoofd zit omdat ik dat het leukst en mooist vind om te doen. Er zit altijd zoveel structuur in een hoofd waardoor je ook ziet aan de foto's dat ik daar het meeste aan heb gedaan.
Werkwijze: Op de middelbare heb ik weleens gekleid maar nooit met strenge regels. Ik moest nu echt kijken naar de opbouw van het lichaam en ik merkte dat ik dat erg moeilijk vond. Het hoofd lukte mij wel omdat ik dat ook het leukst en interessants vond om te doen. Aan het hoofd kan je meteen zien wat de emotie is van de persoon. Ik heb mijn persoon, als het goed is, niet blij overgebracht omdat die moest wachten. De hand in de zij geeft nog meer nadruk op het 'wachten'. Je hebt misschien wel gemerkt dat ik niet heel veel foto's heb gemaakt ten opzichte van andere lessen. De reden voor de kleine aantal foto's is dat het KLEI was. Bij het werken van klei zijn je handen het hoofd materiaal waarmee je te werk gaat. De houten 'spatel' was alleen om stukken klei weg te halen. Ik kon moeilijk de hele tijd foto's maken terwijl mijn handen vies waren. Toen ik klaar was kon ik wel uitgebreid foto's maken.
Wat ging goed/fout: Ik vond het moeilijk om uit 1 blok klei iets te maken.Op de middelbare school heb ik wel gewerkt met klei maar er was nooit een duidelijke opdracht aan gebonden. Ik mocht altijd aan een thema zelf wat bedenken.
Lijkt je dit een leuke les?
Op zich lijkt mij dit wel een leuke les om te doen met de leerlingen alleen moet je wel een duidelijk instructie voorafgaand de les geven. Het is belangrijk dat je de kinderen eerst laat wennen aan het materiaal voor dat je zo'n opdracht gaat geven. Je kan bijvoorbeeld zeggen dat de leerlingen een voorwerp mogen meenemen van thuis en die dan na mogen kleien. Ook kan je ze eerst alleen
Narren, dwazen en halve zolen - zacht masker
Voorbereidende opdracht
Animatie Narren |
Narren Venetiƫ |
Middeleeuwen (Narren) |
Carnival (Duitsland)
Nee, ik heb eerlijk nog nooit van deze woorden gehoord
(dat ik met herinner).
verkleed jij
jezelf weleens? Wanneer doe je dat en gedraag je je dan ook anders?Voel je je
dan ook een ander persoon?
Ja, vroeger had ik thuis een verkleedkist dat ik geweldig
vond. Ik had vaak heksenkleren aan of andere rare kledingstukken. Nu ga ik soms
nog wel naar themafeestjes waarbij je je ook moet verkleden. Dan ga ik weer
heel anders verkleed zoals bij thema’s als: fout in het oerwoud, fouten nieuw
(nieuwjaarsfeest) etc.
Natuurlijk gedraag ik me dan ook anders. Als je een
kostuum aan hebt ben je meer geneigd je anders te gedragen en raar/gek te doen
omdat het kan horen bij je rol. Het is zelfs leuker als je het doet.
heb je zelf
weleens aan carnaval meegedaan?
nee ik heb er echt nog nooit aan meegedaan en ik heb dus
geen foto’s.
Maak een eigen beeldend product en leg het proces tegelijkertijd vast middels foto's. De opdracht luidt: Maak van textiel een masker en laat, door gebruik te maken van diverse bewerkingstechnieken, zien dat het om een dwaas personage gaat.
Hierboven zie je hoe ik de vorm van mijn hoofd heb gemaakt. Eerst heb ik een prop gemaakt van oude kranten en daarna heb ik die met tape vastgeplakt aan een wit karton. Tenslotte heb ik papiermache erboven op gedaan zodat ik naar de volgende stap kon gaan. |
Hieronder is mijn masker die af is :). Nadat ik alle menselijke aspecten had vergroot heb ik er gekleurd papier op geplakt om het mooier te maken. Je ziet dat ik er niet vaak mee heb gewerkt omdat de menselijke aspecten niet heel vergroot zijn. Voor de volgende keer moet ik dus nog meer nadruk hierop leggen.
Wat ging goed/fout:
Ik vind dat ik de vorm nog niet goed naar voren heb gebracht. Ik merk dat ik de opdracht toch onderschat had. Ik wou graag de nadruk erop leggen maar blijkbaar lukt dat niet met 2 propjes krant. Ik moest veel meer krant gebruiken en niet bang zijn dat het dan niet 'mooi' zou zijn. Daarnaast vind ik dat ik het laatste stukje een beetje afgeraffeld heb. Je ziet dat de gele stukken nog een wit randje hebben en niet in de vorm van een oog zijn. Dit had veel beter gekund.
Feestportret - fotograferen voor een animatie
Voorbereidende opdracht Animatie:
Feest bij mijMijn laatste feest was een verjaardag van een kennis voor mij. Feest is voor mij niet alleen op een zaterdag avond drinken en naar de stad gaan om te dansen. Feest is voor mij meer dan dat. Ik hoef geen slingers en ballonnen te zien. Zolang ik bij goeie vrienden en/of familie zit is het al feest. Zonder hun kan je wel duizend ballonnen en slingers hebben maar feest is het niet. Feest is dus voor mij eigenlijk een manier om weer bij je vrienden en familie te zijn en om samen te genieten van een verjaardag of gewoon omdat het kan.
Drukke achtergrond. |
Zijaanzicht. |
Foto bewerkt |
Hoog standpunt. |
Oog standpunt. |
Foto bewerkt. |
Hele gezicht zonder achtergrond en opgemaakt. |
Helft van het gezicht. |
Gezicht opgemaakt zonder achtergrond. |
Drukke achtergrond. |
Jan en de Jugendstilposter - affiche
Opdracht tijdens bijeenkomst:
inhoud:
* Individueel werken aan een poster.
* Principes van bijeenkomst 5 handschrift toepassen.
* Vastleggen van product en proces.
* Uitleggen van het begrip toegepaste vormgeving.
* In groepsverband feedback geven aan medestudenten en die verwerken.
Doel:* De student kan pastelkrijt op diverse manieren toepassen.
* De student kan de benodigde materialen op een verantwoorde manier toepassen.
* De student kent het begrip: toegepaste vormgeving.
* De student kan ontvangen feedback verwerken.
Werkvorm:
Practicum, individueel.
Studenten krijgen de mogelijkheid nog een uur in het atelier verder te werken aan de opdracht.
Maak met pastelkrijt een reclameposter over een product of evenement. Let daarbij op doorgaande lijnen, sierlijke lettervormen en zorg voor variatie in krijt- en kleurgebruik.
- groep: 7-8
- tijdsduur: 50 minuten
- dimensie: 2D
- niveau: gemiddeld
- materiaal/techniek: Softpastel
- beeldaspect: Compositie, Beweging, Ornament en versiering, Kleur, Mengen, Vorm, Contour en lijn, Vormsoort
- type: toegepaste vormgeving
- museum :Gemeentemuseum Den Haag
- kunstenaar: Jan Toorop
- vakgebied: Geschiedenis
- onderwerp: Jugendstil, Jan Toorop, reclame, poster, affiche, Indonesiƫ, kunst, poppenspel, theater,
Klik op mij voor meer informatie
Hierboven is de link waarvan ik de informatie vandaan heb :)
Voorbereidende opdracht:
Waar heb ik de foto's vandaan? Klik op mij
component
|
Beschrijving
|
betekenis
|
Ik heb vooral gekeken naar wat ik precies voor product wou verkopen. Ik dacht aan de oreokoekjes. Ik wou laten zien wat het koekje precies was en mensen nieuwsgierig maken zodat ze het zouden uit proberen. |
vorm
|
Ik heb gekozen voor kleurrijke vormen omdat als ik alleen de kleuren van een echte oreo zou gebruiken het niet aantrekkelijk over zou komen. Ik heb nagedacht over hoe en welke lijnen ik zou gebruiken om de nadruk te leggen op het koekje. Ik heb zowel geschreven als het koekje getekend om het duidelijker over te brengen.
|
materie
|
Ik heb alleen met pastelkrijt gewerkt. Ook al was dit maar 1 materiaal toch kon ik heel veel vorm in de tekening ermee geven. Dikke en dunne lijnen heb ik gemaakt en soms heb ik het uitgeveegd. Van donker naar licht en van licht naar donker. |
beschouwing
|
Ik heb vooral gekeken naar de omtrek van het oreo koekje omdat ik die naar voren wou laten gaan. Dat is dan ook de reden dat ik meer heb uitgeveegd dan lijnen heb gemaakt. Ik heb minder naar de details gekeken en meer naar het geheel van kleuren. Een oreo koekje is zelf donker maar ik wou wel een interessante en vrolijke indruk geven. Dat is de reden voor alle kleuren in mijn werk.
|
werkwijze
|
Ik heb wel eerder met dit materiaal gewerkt maar nog nooit op deze manier. Ik vond het wel heel leuk maar ik moest heel lang nadenken over het voorwerp dat ik zou maken waardoor ik in tijdnood kwam. Ik heb geen schets gemaakt maar ik ben meteen begonnen met het materiaal. Ik heb wel eerst het oreo koekje gemaakt en het woord. Daarna ben ik met verschillende kleuren krijt eromheen gegaan. Ondertussen heb ik veel uitgeveegd. |
onderzoek
|
Hieronder zie je al mijn afbeeldingen:
1. Onderwerp bedacht (oreo)
2. Oreo getekend en geschreven 3. Sierlijke lijnen in verschillende kleuren 4. uitvegen 5. toevoegen van lijnen en uitvegen |
Hier zie je alleen nog de begin lijnen, het woord en het koekje zelf. |
Hier zie je weer het oreo koekje met de omgeving. Je kan zien dat ik het moeilijk vond om een mooie overgang te maken naar de achtergrond. |
Hier heb ik een close-up gemaakt van het oreo koekje. Je ziet ik heb niet een zwart rondje gekleurd maar met kleurige vormen heb ik de vorm gemaakt. |
Hier zie je dat ik ben begonnen met de lijnen te trekken. Daarnaast zie je dat ik ondertussen uitveeg. |
Dit is mijn eindresultaat :) |
Wat ging goed/fout?
Ik vond dat ik het idee in mijn hoofd wel goed had alleen de uitwerking is niet wat ik in eerste instantie wou. Ik probeerde sierlijke lijnen te maken maar ze lopen niet synchroon met elkaar. Ik denk dat ik eerst moest nadenken hoe ik dit wou maken en eventueel eerst een schets maken op een ander papier. Ik kon beter de letters groter maken zodat het beter leesbaar is en veel meer nadruk erop leggen.
Hoi Maroesja,
BeantwoordenVerwijderenIk vind dat je uitgebreid hebt verteld over de verschillende opdrachten in de klas. Ook heb je veel afbeeldingen er bij gezet en ben je soms wat dieper op de stof ingegaan. Ik vind wel dat je bij het kopje ´materiaal´ wat uitgebreider kon zijn. Ook kon je bij techniek wat meer uitleg geven over de manier waarop je dit hebt uitgevoerd en meer achtergrond informatie geven hierover. Voor de rest zag het er goed verzorgd uit, ga zo door!
Dankjewel Iris voor je feedback,
BeantwoordenVerwijderende volgende keer zal ik hier zeker op letten.!