Kennismaken met juf Maroesja

Hoi iedereen,

Mijn naam is Maroesja Kool en vanaf het jaar 2014 zit ik op de Pabo in Amersfoort. Ik zal hierop van alles plaatsen wat voor mede leerlingen en/of leerkrachten interessant is. Natuurlijk hoef je niet een Pabo student of leerkracht te zijn om hier rond te kunnen neuzen. Ik zal lee en over elke stage dag wat vertellen. Wie weet doe jij later ook de pabo ;)

Beeldend op de pabo

Welkom om de pagina van beeldend op de pabo. Hier zal ik al mijn opdrachten voor beeldend neerzetten met behulp van foto's en een reflectie.

Inleiding:
Feedback naar Iris Meijer
Stadpark in herfstkleuren
Feedback van Iris Meijer
Ruimtelijke constructie
Monument ter wachtende
Masker
Feestpotret
Affiche

Feedback van mij naar Iris Meijer


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Welke betekenis lees jij af aan het beeld? Komt die betekenis overeen met het onderwerp uit de opdracht? Vind je de manier waarop het onderwerp is verbeeld boeiend, verrassend?
Je vertelde aan het begin dat je het wou maken voor een gala. Hierdoor bekeek ik of je jouw idee ook werkelijk had gemaakt. Dit was zo.





x
vorm
Zijn de beeldaspecten, zoals beschreven in de opdracht, toegepast?
Waar in het werk is dat goed te zien?
Ja, je had uitgelegd over de lijnen en waarom die belangrijk zijn in het maken van deze opdracht. Daarnaast vertelde je dat je ook mysterie in je beeld wilde verwerken. Je vertelde ook hoe heel goed hoe je dat ging doen en waar je tegen aan kwam.







x
materie
Is er gewerkt met het materiaal dat in de opdracht is beschreven?
Ja, pastelkrijt. Er was maar 1 materiaal dat je kon gebruiken daarom kon je misschien nog wat dieper ingaan op dat ene materiaal. Waarom werd dit in de Middeleeuwen gebruikt om een affiche te maken?






x

beschouwing
Kun je zien welke beelden gebruikt zijn ter inspiratie? Waar in het beeld of in het proces zie je dat?
Ik zie allebei de doelen die je wou bereiken hierin terug. Je wou een bal maar ook mysterie. Je hebt deze twee woorden gebruikt maar ook de kleuren gebruikt die bij een bal en mysterie horen. Je had namelijk zachte kleuren gebruikt en je had veel diepte getekend.






x
werkwijze
Beschrijf hoe het materiaal en de techniek is toegepast (bijvoorbeeld: secuur, met flair, grof, slordig, verfijnd, met veel variatie enz.) Geef ook aan waar je dat in het beeld goed terugziet.
Je ziet dat er verfijnd met het materiaal is omgegaan. Je ziet dat je de tijd hebt genomen wat belangrijk is. Daarnaast zie ik ook de diepte en je doelen (zie hierboven) terug in je kunstwerk. Misschien kon je nog meer dieper in gaan op de manier dat je met het pastelkrijt om ging. Wat kan je naast diepte nog meer geven door middel van pastelkrijt? Waarom word juist dit materiaal gebruikt en niet kleurpotloden?




x

onderzoek
Als je naar het product en het proces kijkt, wat vind je dan van de keuzes die gemaakt zijn? Welke keuzes vind je boeiend of verrassend? Welke keuzes vind je alledaags? Leg ook uit waarom.

Ik vind het heel mooi dat ze zachte kleuren heeft gebruikt waardoor je ook aangetrokken word door het kunstwerk. Dat is heel belangrijk omdat deze affiche gemaakt is als reclame voor een bal. Je doel is daarmee bereikt. Het kunstwerk is zeker alledaags omdat je het kan koppelen aan ItaliĆ«. Daar is jaarlijks een feest voor zowel arme als rijke, zij lopen dan op straat met allemaal maskers. Gemaskerd bal, vind ik daar bij horen. 





x

eindoordeel:


tips en tops



Geef tips en tops en beargumenteer ze vanuit bovenstaande beschrijvingen.
Tips:
Probeer de volgende keer dieper op het materiaal in te gaan. Kijk bijvoorbeeld iets meer naar de geschiedenis ervan en vraag jezelf af: waarom gebruiken wij dit? Waarom moeten wij pastelkrijt gebruiken en geen potloden?
Tops:
Je hebt je goed aan de doelen gehouden. Je bent niet halverwege iets anders gaan doen waardoor je veel beter het proces kan zien. Je hebt de juiste kleuren gebruikt dat past bij een bal. Daarnaast heb je een goeie techniek gebruikt waardoor ook mysterie aanbod komt.

Stadspark in herfstkleuren

 
Schilder met plakkaatverf een park of bos met veel groepen bomen en struiken in herfstkleuren. Geef de kauwtjes Kris, Kras en Kros daarin een plaats.

groep: 7-8  
tijdsduur: 60 minuten
dimensie: 2D  
niveau: gemiddeld
materiaal/techniek: schilderen met plakkaatverf
beeldaspect: kleur (kleurfamilie), ruimte (overlapping), compositie (plaatsing in grondvlak)
type: voorstelling
vakgebied: Mens en samenleving, Natuur en techniek  
onderwerp: herfst, kleuren, bomen, vogels, park, bos
Volledige les? Klik op mij 

Voorbereidende opdracht:




Ga jij wel eens naar het park?


Ja, vroeger kwam ik nog wel eens bij het Laapersveld in Hilversum voor de eendjes of om af te spreken met vriendinnen.


Wat doe je daar meestal?


Vroeger ging ik vooral naar de eendjes kijken en vorig jaar liep ik daar elke keer naar toe met een oude vrouw die ik hielp als vrijwilliger. (ik deed vrijwilligerswerk)


Deze zomervakantie ben ik naar Parijs gegaan waar ik ook mooie parken heb bezocht. Toen kwam ik er niet voor de eendjes maar voor de kunst en cultuur. De romantische bloemen en mooie fonteinen en grasvlaktes.


Heb je ooit een heel bijzonder park gezien? Waarom vond je dat park bijzonder?


Vorige zomer heb ik in Parijs een heel bijzonder park gezien. Het park was niet alleen heel groot maar de sfeer was daar ook heel bijzonder. Er waren mooie beelden en fonteinen waar stelletjes zaten. Er was een klein ijskraampje die druk bezocht werd door de hitte en er waren mooie bloemen.


Hoe zou dat park er in de herfst eruitzien?


In de herfst zou het park vol met bladeren liggen. Ik denk dat de fonteinen elke dag wel worden leeggehaald maar dat er toch nog resterende herfstbladeren in de fonteinen zouden liggen. Ik denk dat het ijskraampje gesloten is en er warmere etenswaarde wordt verkocht. De mooie stoeltjes zullen bedekt zijn met bladeren die de bezoekers dan eraf moeten vegen voordat ze er op kunnen zien. Minder mensen zullen bij de fonteinen zitten en meer mensen zullen op het gras zitten die dan bekleed is met kleurige bladeren.


De Japanse tuin in Clingendael.


 Parco Giardino Sigurta in Gardemeer (ItaliĆ«) .



Parque Maria Luisa in Sevilla (Zuid-Spanje).






Leonid Afremov.


 Nationaal Park in KroatiĆ«.



component
Beschrijving
betekenis
Ik heb zelf een afbeelding gekozen die ik zelf mooi vond maar ook waarvan ik duidelijke diepte lijnen had. Doordat de dieptelijnen zo duidelijk was kon ik goed zien waar ik alles zo zou verven. Ik heb gekeken naar de kleuren en de opbouw hiervan. Als je verder komt zijn er andere kleuren. Tenslotte heb ik gekeken naar de details en of ik die weg kon laten of makkelijker kon weergeven.
Gekozen afbeelding
vorm
Ik heb vooral met licht/donker gewerkt zoals je kan zien.
Het lichter maken van kleuren
materie
Ik heb vooral de potlood en de verf gebruikt met een karton om veel kleuren te kunnen mengen. Meer materialen heb ik niet gebruikt wel meerdere technieken .Ik heb bijvoorbeeld met verschillende diktes van kwasten gewerkt en tegelijkertijd dezelfde klas ook anders gebruikt. Ik stampte soms met de kwast op het papier omdat ik zo mijn ‘herfst sfeer’ kon maken die ik in mijn hoofd had.
beschouwing

Vormgeven
Je kan hierboven zie hoe ik ben begonnen met het maken van deze opdracht. Ik heb eerst goed naar de afbeelding gekeken en daarna heb ik eerst de diepte lijnen geschetst. Daarna heb ik de omtrek van wat bomen gedaan en een stipje gezet van waar het huisje ongeveer moet zitten.
Kortom: de bomen, huis en dieptepunten.
werkwijze
Ik heb we vaker met verf gewerkt en met deze techniek. Ik blijf het werken met verf het moeilijkst omdat het niet heel strak kan zijn. Natuurlijk kan je eerst de lijnen met potlood tekenen (dit heb ik ook gedaan) maar dan noch kan het niet zo strak zijn als met potloden. Ik heb wel iets nieuws erover ontdekt en dat is dat het ook niet zo strak hoeft. Op de middelbare school had ik altijd het gevoel dat hoe mooier de tekening, hoe hoger je cijfer. Dit is eigenlijk hellemaal niet zo. Het gaat erom dat je de techniek snapt en beheerst. Vandaar dat ik dan ook niet alleen maar onvoldoendes kreeg.

Proces in afbeeldingen
Het proces in afbeeldingen is naast deze tabel aal weergegeven.











Mengen
Stamp techniek met kwast

Proces in afbeeldingen:












  Stap 1: welke kleuren heb ik nodig naar aanleiding van de afbeelding?

Stap 2: Welke vormen teken ik eerst? Waar let ik op? Hoe loopt de dieptegang? Welke details zijn belangrijk en welke minder?

Stap 3: Verf eerst de grondkleur die ik nodig heb zodat wanneer het droogt ik hierover het licht/donker kan toepassen samen met de details. Welke techniek wil ik gebruiken voor welke sfeer?

Stap 4: Begin met licht/donker te werken. De grondkleur (blauw) is bijna droog waardoor ik nu verder kan gaan met de details. Je ziet een verschil tussen de stamp techniek (links) en het verven met kwast (rechts).

Stap 5 Welke details zijn belangrijk en hoe zitten deze kleuren in elkaar? Linksboven ga ik verder met de bomen en speel ik tussen de kleuren donkergroen, lichtgroen, wit, zwart en geel. Rechts zie je nog een toevoeging van een dieptelijn. Je ziet dat ik links wel wat boomstammen heb getekend maar ze wel op de achtergrond heb gehouden.
Stap 6: Welke details wil ik op de voorgrond en welke op de achtergrond? Ik heb twee bomen meer op de voorgrond gedaan. Het huisje heb ik iets meer op de achtergrond gedaan maar een tweede of derde huisje heb ik weer helemaal weggelaten. Je ziet dat de blauwe verf al is opgedroogd en dat ik daarnaast verder ben gegaan met het spelen van kleuren.
 Lijnen van het huisje worden zichtbaar.

Lucht boven het huisje. Eerst weer de grondkleur en daarna weer licht/donker speling. 
Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind dat ik ten eerste goed begon. Ik had de voorbereidende opdracht ook gemaakt dus ik wist wat we gingen doen die les waardoor ik sneller kon beginnen. Ik ben begonnen met wat lijnen te maken zodat ik wist wat ik ging doen en daarna werkte ik dit uit. De echte voorbereidende fase vond ik dus echt heel goed gaan want hiermee heb ik veel tijd gewonnen en wist ik gelijk wat er van me verwacht werd
 

Wat kon beter? Waarom?

Ik kon minder precies zijn. Ik heb het misschien al gezegd maar ik hou ervan om bij tekeningen wat strakker te tekenen en ‘mooi’. Dit kon niet als je keek naar de tijd en ook naar het materiaal (verf) waarmee ik werkte. Ik liep duidelijk in de tijdnood wat ik opgelost heb om in de volgende les dit af te maken.

Feedback van Iris Meijer



o



component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Ik kreeg meteen het idee dat het een mooi magisch sprookjesbos was waar een huisje midden in het bos staat, een soort hans en grietje. De echtelijke betekenis staat er niet duidelijk in beschreven maar kan ik er wel een beetje uit halen. Ik vond het een vrolijk schilderij, en dat was volgens mij ook de bedoeling.
X
vorm
Ja, dat zeker. Alle soorten vorm zijn benoemd en toegepast, wat ik jammer vind os dat er bij betekenis zoveel vorm wordt genoemd en dat het bij de vorm niet meer staat.
X
materie
De verschillende technieken en materialen die er zijn beschreven zie ik heel mooi terug komen in het eind resultaat.
X
beschouwing
Bij de betekenis heeft ze al mooi een plaatje laten zien van het voorbeeld. Het heeft er veel van weg en ik dacht even dat dat het eindresultaat was. Sprekend.
X
werkwijze
Ze heeft zoals al in haar reflectie is beschreven 1 materiaal gekozen om mee te schilderen, deze heeft ze op verschillende manieren toegepast. Stempelend en de dikke en dunne kant.
X
onderzoek
Ik vind het verrassend dat er gekozen is voor 1 huisje in plaats van meer. Zo komt de andere kant van het schilderij meer in de belangstelling.
In de bomen zie ik het mooi beeldaspect van het kleuren mengen. Dat is iets wat iedereen doet maar wel erg mooi staat.
X
eindoordeel:
 4.5
tips en tops
Tips: je had in de wegen iets meer licht en donker kunnen toevoegen, de achter kant is donker dan lijkt achterin nog verder weg. iets duidelijker bij de vorm beschrijven wat je precies hebt gedaan met vorm.
Tops: het schilderij is echt heel mooi geworden, je ziet ook dat je er over hebt nagedacht, wat wil ik waar en hoe wil ik het, welke technieken ga ik gebruiken om een nog mooier beeld te creƫren. Echt top!


 Reflectie op feedback

Ik snap wat Iris bedoelt en ik had meer naar de licht en donker verhouding kunnen kijken. Daarnaast was dit mijn eerste opdracht van mijn eerste reflectie wat je kan zien op de manier dat ik reflecteer.

De bozbezbozzel - ruimtelijke constructie

De opdracht die mijn docent beeldenvorming gaf was om met alleen kartol een mythische dier te maken. We moesten twee dieren uit kiezen waarvan we samen er 1 maakte. We werden verdeelt in groepjes, ik zat in een groepje 3 van drie.

aanpak:We besloten als snel om een draak te gebruiken en daarnaast een panda. Later werd de panda eerder een omgekeerde vis/eenhoorn. Natuurlijk is het zo dat het moeilijk in te beelden is hoe een draak/vis/eenhoorn er nu uitziet. Tijdens het maken van deze opdracht heb ik veel foto's gemaakt zodat het duidelijk word.

Voordat ik ga vertellen over hoe de opdracht in elkaar zat en hoe ik het heb aangemaakt moet je eerst een idee hebben over een mythisch wezen.



Voorbereidende opdracht:

Aan het begin van de les is het altijd belangrijk om te weten wat het onderwerp precies is en je de vraag stellen: welk mythisch dier vind je het bijzonders en zou je ook daadwerkelijk willen zien rond lopen/vliegen?

Ik heb zelf gekozen voor de Phoenix omdat als je alleen al naar de kleuren kijkt je geen woorden kan bedenken hoe mooi die vogel is. Dit dier zou zeker de donkere wolken opvrolijken en zelfs in de nacht een sfeer creƫren.

Daarnaast word de Phoenix niet alleen Feniks genoemd maar is het ook een teken van onsterfelijkheid door de schoonheid die het dier heeft (bekijk alle kleuren). Ze zeggen ( ) dat hij voor een eigen dood kan kiezen. Hij bouwt een nest waarin hij zelf verbrandt en dan verandert die zich tot as. Er zijn veel legendes rond dit mythische wezen maar de meeste zeggen dat die wel 1000 jaar leeft voor dat die zelf beslist de andere kant op te zoeken.

Hoe komt de volgende Phoenix?
De volgende Phoennix komt uit de resten van de brand van de vorige Phoenix tot leven, en ook hij zal weer rond de 1000 jaar leven.

 Welke namen heeft de Phoenix?- Feniks oftewel onsterfelijkheid.
- in het oude Egypte heette die benoe, oftewel de rijzende zon en de zonnegod Ra.

  
Phoenix

















Meer weten?
Wil je meer weten over de Phoenix en de Perzische mythologie, christelijke theologie en de wereld van vandaag? Ga dan naar deze link waar hierover van alles te vinden is:
Phoenix

Terug naar de opdracht

De opdracht was om een mooi mythisch wezen te maken met alleen karton.
Belangrijk: ZONDER LIJM OF PAPIER



component
Beschrijving
betekenis
Samen met mijn twee klasgenoten zijn we eerst gaan brainstormen over welk dier we wouden. Daarna zijn we al direct begonnen met hebben we snel de taakverdeling gedaan. Ik zou het lijf maken, de ander de armen en de ander het hoofd.
Gaan de weg struikelde we over iets namelijk dat het lichaam van een panda/vis niet geschikt is om in de hoogte te gaan door het zware lijf.

vorm
Tijdens deze opdracht was het verboden om met lijm of plakband te werken. We moesten dus een andere manier gebruiken. We moesten eerst de omtrek tekenen en die maken en daarna konden we details van het dier doen.Belangrijk is dat wanneer wij het hoofd op het lichaam wouden zetten, wij wel een kleine snee moesten maken zodat het aan elkaar vast bleef.
materie
We hebben alleen karton, een onderzet en een mesje gebruikt. Verder hebben we ook een beetje zwart en wit karton gebruikt waarvan we later te horen kregen dat dit een tƩ makkelijkere weg is voor het uitvoeren van de opdracht.


 
beschouwing



Opzet van lichaam
Je kan hierboven zie hoe ik ben begonnen met het maken van deze opdracht.Eerst heb ik een schets gemaakt van het lichaam en daarna heb ik deze eruit gesneden. Deze procedure hebben mijn klasgenoten gedaan voor het hoofd en de lichaamsdelen.We hebben onderling voortdurend overlegt over hoe het dier eruit zal komen te zien. Ondanks dat het goed ging had ik toch Ć©Ć©n fout gemaakt:
Het verkeerde lichaam


Zoals je kan zien heb ik veel te veel sneeen gemaakt en bovenaan een te grote. Ik ben hierna helemaal opnieuw begonnen. Dit is ook meteen goeie reden om het samen te doen en niet alleen. Je kan zo tijd besparen en als het lichaam verkeerd gaat heb je altijd het hoofd en de armen nog die wel al goed zijn.

Werkwijze
Als je het hele proces wilt bekijken kan je op de volgende link klikken:

In deze link staan er allemaal afbeeldingen die vertellen hoe bij mij het werkproces ging.
























Het uiteindelijke fantasie wezen.













 Werkwijze



Ik heb eerlijk gezegd nog nooit met deze techniek gewerkt. Dat ik eerst gaten moest maken en het erna in zetten. Ik ben gewend om altijd lijm en/of plakband te gebruiken. Ik vond het wel heel erg leuk daardoor, ik moest namelijk op een hele andere manier gaan nadenken voer het kunstwerk. Waar verbind je de poten? Hoe groot maak je de sneeƫn? Hoe zwaar is het hoofd ten op zicht van het lichaam? Is het bouwwerk sterk genoeg en is het bouwwerk werk drie dimensionaal?




























































Wat valt me op?
Het valt me ten eerste op dat het heel precies werken is. Je moet namelijk precies de juiste grote maken om het realistisch te weergeven en daarnaast moeten de sneen ook precies goed zijn. Je kan zien dat de pootjes helemaal boven het lichaam uitsteken. Dit moest wel omdat het lichaam anders nar beneden zal vallen. Je ziet dus dat de constructie heel goed moet bedacht worden. Daarnaast zie ik ook kleur. Nu ik zelf de foto van dichterbij bekijk snap ik waarom de leerkracht zei dat we voor de makkelijke weg hadden gekozen door het gebruik van kleur. Het eerste waar je naar kijkt is namelijk het hoofd met het kleur waardoor al het andere eerst wegvalt. Daarnaast is het veel makkelijker om met kleur het dier dat je wilt creƫren duidelijk te maken terwijl je juist met de juiste gesneden karton het dier moet laten presenteren.

Wat vond ik goed/fout gaan?
Ik heb het eigenlijk al een beetje gezegd, maar ik vond dat ik de kleur eigenlijk niet moest gebruiken. Toen ik het had gemaakt snapte ik eerst niet waarom de leerkracht het zei, maar nu zie ik het. Nu ik nadenk over het doel van de opdracht snap ik dat kleur eigenlijk helemaal niet in je werk moet zitten. Nu is het zo dat de leerkracht deze wel op tafel had liggen, dit is dus heel handig om toch te doen zodat je kan kijken welke leerling het pakt. Ik bleek in dit geval voor de 'makkelijke' weg te kiezen terwijl ik eigenlijk heel hard had gewerkt aan mijn dier. Kortom: voortaan geen kleur gebruiken.
Daarnaast vond ik het wel een moeilijke opdracht ook omdat het voor mij de eerste keer was met deze techniek en de tijd die ik ervoor kreeg.

Lijkt je dit een leuke les?
Als je dit een leuke les lijkt om te doen onthou dan dat dit wel voor de bovenbouw is. Er zijn scherpe messen aanwezig die niet, en ik herhaal niet, voor de onderbouw bedoelt is. Ik moet er wel bij zeggen dat het een moeilijke opdracht voor ze zal zijn en als ze net als ik nog nooit met het materiaal hebben gewerkt kan je beter Ć©Ć©n of twee lessen vooraf geven zodat de leerlingen kunnen wennen aan het materiaal en de techniek hiervan.














































































Monument der wachtende (boetseren)

Voorbereidende opdracht:

Als ik wacht dan heb ik altijd mijn hand tegen mijn hoofd aan en zit ik. Mijn gezichtsemotie is gewoon neutraal. Ik probeer het nooit te laten merken.

 














   
Je bent voorlopig nog niet aan de beurt. Hoe lang moet je nog wachten? Je weet het niet, maar je lichaam laat het wel zien: TE LANG! Hoe ga je staan of zitten om de tijd te doden? Berust je of sta je op hete kolen? Zoek je iets om tegenaan te leunen of ga je het liefst zitten? Maak van chamotteklei een beeld van een wachtende persoon. Boetseer uit een stuk zodat het beeld kan staan en van alle kanten vorm heeft. De details en textuur worden op het laatst aangebracht met een spatel.

Hierboven stond de opdracht die ik moest maken voor  beeldende vorming. We moesten voor de les met houtskool tekeningen maken van wachtende personen. Dit was handig om dan als voorbeeld te gebruiken tijdens het boetseren.


Betekenis: Toen de les begon moesten we wachten tot dat de docent aan kwam. I heb ondertussen tekeningen gemaakt van wachtende personen omdat ik wist dat dit een voorbereidende opdracht was. Dit is handig om te doen als je nog nooit met dit materiaal hebt gewerkt of als je het gewoon moeilijk vind. Ik heb eerst nagedacht over hoe ik zat te wachten in de les op de docent. Natuurlijk heb ik dit niet letterlijk overgenomen maar hiermee kon ik wel een beter beeld krijgen bij wat ik wou doen.


 Vorm: Op de foto van hiernaast zie je de structuur van het hoofd van een wachtende persoon. Ik heb een houten 'spatel' gebruikt om de menselijke aspecten in het klei weer te geven. Je ziet dat ik de neus wat heb later uitsteken en bij de ogen juist meer weggelaten. Ik heb geprobeerd om een beetje een kaaklijn te maken en een goeie overgang van het hoofd naar de nek. Je mocht niet meerde lichaamsdelen aan elkaar 'plakken' maar je moest van 1 bonk klein 1 figuur uit maken. Dat deed ik door eerst het lichaam te doen en vanuit daar het hoofd en de armen in gevormd.


 Materie: Alleen klei en een houten 'spatel' hebben we gebruikt. Natuurlijk heb ik ook gewoon mijn handen gebruikt. Door water op het klei te smeren werd het mooi glad en kon je beter de lichaamsdelen stevig maken.
 
 Beschouwing: je hebt nu al meerdere foto's gezien. Je ziet dat ik het lichaam, ook had ik al vertelt dat ik eerst het lichaam had gemaakt. Je ziet dat de nadruk bij mij op het hoofd zit omdat ik dat het leukst en mooist vind om te doen. Er zit altijd zoveel structuur in een hoofd waardoor je ook ziet aan de foto's dat ik daar het meeste aan heb gedaan. 

Werkwijze: Op de middelbare heb ik weleens gekleid maar nooit met strenge regels. Ik moest nu echt kijken naar de opbouw van het lichaam en ik merkte dat ik dat erg moeilijk vond. Het hoofd lukte mij wel omdat ik dat ook het leukst en interessants vond om te doen. Aan het hoofd kan je meteen zien wat de emotie is van de persoon. Ik heb mijn persoon, als het goed is, niet blij overgebracht omdat die moest wachten. De hand in de zij geeft nog meer nadruk op het 'wachten'. Je hebt misschien wel gemerkt dat ik niet heel veel foto's heb gemaakt ten opzichte van andere lessen. De reden voor de kleine aantal foto's is dat het KLEI was. Bij het werken van klei zijn je handen het hoofd materiaal waarmee je te werk gaat. De houten 'spatel' was alleen om stukken klei weg te halen. Ik kon moeilijk de hele tijd foto's maken terwijl mijn handen vies waren. Toen ik klaar was kon ik wel uitgebreid foto's maken.

Wat ging goed/fout: Ik vond het moeilijk om uit 1 blok klei iets te maken.Op de middelbare school heb ik wel gewerkt met klei maar er was nooit een duidelijke opdracht aan gebonden. Ik mocht altijd aan een thema zelf wat bedenken. 

Lijkt je dit een leuke les?
Op zich lijkt mij dit wel een leuke les om te doen met de leerlingen alleen moet je wel een duidelijk instructie voorafgaand de les geven. Het is belangrijk dat je de kinderen eerst laat wennen aan het materiaal voor dat je zo'n opdracht gaat geven. Je kan bijvoorbeeld zeggen dat de leerlingen een voorwerp mogen meenemen van thuis en die dan na mogen kleien. Ook kan je ze eerst alleen

Narren, dwazen en halve zolen - zacht masker

Voorbereidende opdracht

Animatie Narren
Narren Venetiƫ

 

 Middeleeuwen (Narren)


Carnival (Duitsland)





Tegenwoordig(narren)

weet je wat de woorden narren, zotten , en dwazen betekent?
Nee, ik heb eerlijk nog nooit van deze woorden gehoord (dat ik met herinner).
verkleed jij jezelf weleens? Wanneer doe je dat en gedraag je je dan ook anders?Voel je je dan ook een ander persoon?
Ja, vroeger had ik thuis een verkleedkist dat ik geweldig vond. Ik had vaak heksenkleren aan of andere rare kledingstukken. Nu ga ik soms nog wel naar themafeestjes waarbij je je ook moet verkleden. Dan ga ik weer heel anders verkleed zoals bij thema’s als: fout in het oerwoud, fouten nieuw (nieuwjaarsfeest) etc.
Natuurlijk gedraag ik me dan ook anders. Als je een kostuum aan hebt ben je meer geneigd je anders te gedragen en raar/gek te doen omdat het kan horen bij je rol. Het is zelfs leuker als je het doet.
   

heb je zelf weleens aan carnaval meegedaan?
nee ik heb er echt nog nooit aan meegedaan en ik heb dus geen foto’s.

Maak een eigen beeldend product en leg het proces tegelijkertijd vast middels foto's. De opdracht luidt: Maak van textiel een masker en laat, door gebruik te maken van diverse bewerkingstechnieken, zien dat het om een dwaas personage gaat.


Hierboven zie je hoe ik de vorm van mijn hoofd heb gemaakt. Eerst heb ik een prop gemaakt van oude kranten en daarna heb ik die met tape vastgeplakt aan een wit karton. Tenslotte heb ik papiermache erboven op gedaan zodat ik naar de volgende stap kon gaan.

  
Nadat ik de basisvorm had voor mijn masker ging ik mijn masker drie dimensionaal maken door menselijke aspecten te vergroten. Bij de neus deed ik meer kranten op dan bij de wangen. Ook zie je dat ik kop het hoofd de nadruk wou leggen, het haar is daar.

Hieronder is mijn masker die af is :). Nadat ik alle menselijke aspecten had vergroot heb ik er gekleurd papier op geplakt om het mooier te maken. Je ziet dat ik er niet vaak mee heb gewerkt omdat de menselijke aspecten niet heel vergroot zijn. Voor de volgende keer moet ik dus nog meer nadruk hierop leggen.


Wat ging goed/fout:

Ik vind dat ik de vorm nog niet goed naar voren heb gebracht. Ik merk dat ik de opdracht toch onderschat had. Ik wou graag de nadruk erop leggen maar blijkbaar lukt dat niet met 2 propjes krant. Ik moest veel meer krant gebruiken en niet bang zijn dat het dan niet 'mooi' zou zijn. Daarnaast vind ik dat ik het laatste stukje een beetje afgeraffeld heb. Je ziet dat de gele stukken nog een wit randje hebben en niet in de vorm van een oog zijn. Dit had veel beter gekund.

Feestportret - fotograferen voor een animatie

Maak een eigen beeldend product en leg tegelijkertijd het proces vast middels foto's. De opdracht luidt: maak met 2 medestudenten een groot aantal portretfoto's die gebruikt kunnen worden bij het samenstellen van een animatie.





  Voorbereidende opdracht Animatie:

Feest bij mij
Mijn laatste feest was een verjaardag van een kennis voor mij. Feest is voor mij niet alleen op een zaterdag avond drinken en naar de stad gaan om te dansen. Feest is voor mij meer dan dat. Ik hoef geen slingers en ballonnen te zien. Zolang ik bij goeie vrienden en/of familie zit is het al feest. Zonder hun kan je wel duizend ballonnen en slingers hebben maar feest is het niet. Feest is dus voor mij eigenlijk een manier om weer bij je vrienden en familie te zijn en om samen te genieten van een verjaardag of gewoon omdat het kan.


Drukke achtergrond.


Zijaanzicht.


Foto bewerkt


Hoog standpunt.


Oog standpunt.


Foto bewerkt.


Hele gezicht zonder achtergrond en opgemaakt.




Helft van het gezicht.


Gezicht opgemaakt zonder achtergrond.
Drukke achtergrond.















Jan en de Jugendstilposter - affiche

Opdracht tijdens bijeenkomst: inhoud:
* Individueel werken aan een poster.
* Principes van bijeenkomst 5 handschrift toepassen.
* Vastleggen van product en proces.
* Uitleggen van het begrip toegepaste vormgeving.
* In groepsverband feedback geven aan medestudenten en die verwerken.

Doel:
* De student kan pastelkrijt op diverse manieren toepassen.
* De student kan de benodigde materialen op een verantwoorde manier toepassen.
* De student kent het begrip: toegepaste vormgeving.
* De student kan ontvangen feedback verwerken.


Werkvorm:
Practicum, individueel.
Studenten krijgen de mogelijkheid nog een uur in het atelier verder te werken aan de opdracht.


Maak met pastelkrijt een reclameposter over een product of evenement. Let daarbij op doorgaande lijnen, sierlijke lettervormen en zorg voor variatie in krijt- en kleurgebruik.
groep: 7-8  
tijdsduur: 50 minuten
dimensie: 2D  
niveau: gemiddeld
materiaal/techniek: Softpastel  
beeldaspect: Compositie, Beweging, Ornament en versiering, Kleur, Mengen, Vorm, Contour en lijn, Vormsoort  
type: toegepaste vormgeving
museum :Gemeentemuseum Den Haag
kunstenaar: Jan Toorop
vakgebied: Geschiedenis  
onderwerp: Jugendstil, Jan Toorop, reclame, poster, affiche, Indonesiƫ, kunst, poppenspel, theater,
Heb je wel eens gehoord van de ‘Slaoliestijl’? Jan Toorop (1858 IndonesiĆ« - 1928 Nederland) is vooral beroemd geworden door zijn prachtige Jugendstilposter voor Delftse Slaolie. Zijn typische sierlijke stijl, een vorm van ‘Jugendstil’, werd zeer populair. De kinderen maken met zachte pastel een eigen Jugendstilposter in de ‘slaoliestijl’ van Jan Toorop.
Klik op mij voor meer informatie 
Hierboven is de link waarvan ik de informatie vandaan heb :)
 

Voorbereidende opdracht:





















Waar heb ik de foto's vandaan? Klik op mij




component
Beschrijving
betekenis
Ik heb vooral gekeken naar wat ik precies voor product wou verkopen. Ik dacht aan de oreokoekjes. Ik wou laten zien wat het koekje precies was en mensen nieuwsgierig maken zodat ze het zouden uit proberen.

vorm
Ik heb gekozen voor kleurrijke vormen omdat als ik alleen de kleuren van een echte oreo zou gebruiken het niet aantrekkelijk over zou komen. Ik heb nagedacht over hoe en welke lijnen ik zou gebruiken om de nadruk te leggen op het koekje. Ik heb zowel geschreven als het koekje getekend om het duidelijker over te brengen.

materie
Ik heb alleen met pastelkrijt gewerkt. Ook al was dit maar 1 materiaal toch kon ik heel veel vorm in de tekening ermee geven.  Dikke en dunne lijnen heb ik gemaakt en soms heb ik het uitgeveegd. Van donker naar licht en van licht naar donker.
beschouwing
Ik heb vooral gekeken naar de omtrek van het oreo koekje omdat ik die naar voren wou laten gaan. Dat is dan ook de reden dat ik meer heb uitgeveegd dan lijnen heb gemaakt. Ik heb minder naar de details gekeken en meer naar het geheel van kleuren. Een oreo koekje is zelf donker maar ik wou wel een interessante en vrolijke indruk geven. Dat is de reden voor alle kleuren in mijn werk.
werkwijze
Ik heb wel eerder met dit materiaal gewerkt maar nog nooit op deze manier. Ik vond het wel heel leuk maar ik moest heel lang nadenken over het voorwerp dat ik zou maken waardoor ik in tijdnood kwam. Ik heb geen schets gemaakt maar ik ben meteen begonnen met het materiaal. Ik heb wel eerst het oreo koekje gemaakt en het woord. Daarna ben ik met verschillende kleuren krijt eromheen gegaan. Ondertussen heb ik veel uitgeveegd.

onderzoek

Hieronder zie je al mijn afbeeldingen:
1. Onderwerp bedacht (oreo)
2. Oreo getekend en geschreven
3. Sierlijke lijnen in verschillende kleuren
4. uitvegen
5. toevoegen van lijnen en uitvegen




Hier zie je alleen nog de begin lijnen, het woord en het koekje zelf.


Hier zie je weer het oreo koekje met de omgeving. Je kan zien dat ik het moeilijk vond om een mooie overgang te maken naar de achtergrond.


Hier heb ik een close-up gemaakt van het oreo koekje. Je ziet ik heb niet een zwart rondje gekleurd maar met kleurige vormen heb ik de vorm gemaakt.





Hier zie je dat ik ben begonnen met de lijnen te trekken. Daarnaast zie je dat ik ondertussen uitveeg.
Dit is mijn eindresultaat :)


Wat ging goed/fout?
Ik vond dat ik het idee in mijn hoofd wel goed had alleen de uitwerking is niet wat ik in eerste instantie wou. Ik probeerde sierlijke lijnen te maken maar ze lopen niet synchroon met elkaar. Ik denk dat ik eerst moest nadenken hoe ik dit wou maken en eventueel eerst een schets maken op een ander papier. Ik kon beter de letters groter maken zodat het beter leesbaar is en veel meer nadruk erop leggen.





2 opmerkingen:

  1. Hoi Maroesja,
    Ik vind dat je uitgebreid hebt verteld over de verschillende opdrachten in de klas. Ook heb je veel afbeeldingen er bij gezet en ben je soms wat dieper op de stof ingegaan. Ik vind wel dat je bij het kopje ´materiaal´ wat uitgebreider kon zijn. Ook kon je bij techniek wat meer uitleg geven over de manier waarop je dit hebt uitgevoerd en meer achtergrond informatie geven hierover. Voor de rest zag het er goed verzorgd uit, ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel Iris voor je feedback,
    de volgende keer zal ik hier zeker op letten.!

    BeantwoordenVerwijderen