Kennismaken met juf Maroesja

Hoi iedereen,

Mijn naam is Maroesja Kool en vanaf het jaar 2014 zit ik op de Pabo in Amersfoort. Ik zal hierop van alles plaatsen wat voor mede leerlingen en/of leerkrachten interessant is. Natuurlijk hoef je niet een Pabo student of leerkracht te zijn om hier rond te kunnen neuzen. Ik zal lee en over elke stage dag wat vertellen. Wie weet doe jij later ook de pabo ;)

Drama op de pabo

Welkom op de pagina van drama op de pabo. Hierin zal ik schoolgerelateerde opdrachten zetten die ook handig is voor andere die hierin interesse hebben. Alle informatie die je hierop tegenkomt is uit het boek: Kijk op spel, drama voor de pabo van Holger de Nooij.

Indeling:
Feedback naar Danelle Kroon
Filmpje vertelpantomime
Feedback vertelpantomime van Boaz Prins
Reflectie op gekregen feedback
Model korthagen
Script vertelpantomime
2 boeken gekoppeld aan vertelpantomime
 

Feedback naar Danelle Kroon



Feedbackformulier Instructiefilm BP 1.1.1. Kunstvaardig
Jouw naam is: Maroesja Kool
Ik heb een instructiefilm bekeken met de werkvorm:
Samenspel
Deze film is gemaakt door de volgende studenten:
Danelle Kroon
Leroy de Raad
 Boaz Prins
Ursula Gajadine
Quirine Erftemeijer
Iris Wessels
De film is een goed middel om aankomende leerkrachten te ondersteunen bij het aanbieden van een drama/dans werkvorm voor een bovenbouwgroep van 25 – 30 leerlingen
Voldoende
Ja het was alleen een beetje lang maar de uitleg was wel erg goed. Bij demonstratie kon het wat korter en bij de voorbeelden. Er was wel heel duidelijk uitgelegd. Beeld en spraak kwamen altijd gelijk aanbod.




Motivatie:
Heel duidelijk ook voor niet aankomende docenten.




Duidelijk wordt hoe een aankomende leerkracht deze drama/ dans werkvorm aan kan bieden aan een bovenbouw klas van het basisonderwijs: Een leek zou door de getoonde stappen te volgen tot een dergelijke uitvoering van de werkvorm moeten kunnen komen
Voldoende
Het was duidelijk ondanks de duur van het filmpje. Doordat jullie veel voorbeelden had duurde het filmpje heel erg lang maar hierdoor snapt de kijker wel alles. Als buitenstaander kan je dit goed volgen.




Motivatie:
Denk de volgende keer wel hoeveel voorbeelden jullie gaan geven en waar. Welke onderwerpen zijn moeilijk en krijgen meer uitleg en welke zijn makkelijker en kan je weglaten?
In de film is de onderstaande informatie verwerkt:
  • De naam van de werkvorm, met een korte toelichting van de werkvorm
  • Mogelijke lesdoelen  (zie dramadoelstellingen H2.2 van het dramaboek ‘Kijk op Spel’)
  • Welke bron is gekozen n.a.v. het thema van de Kinderboekenweek van dit jaar
  • Hoe deze bron is verwerkt in de uitvoering van de werkvorm
  • Welke voorbereidingen er nodig zijn om deze werkvorm met 25 – 30 leerlingen uit te voeren
Voldoende
Ja, dit is heel goed gedaan. Alleen dat 'korte' was meer een 'lange' toelichting.

Dit is niet duidelijk aangegeven. Misschien konden jullie bij het monteren van het filmpje dit nog een keer duidelijk in beeld brengen.
Ja
Doordat het filmpje zolang was kon je beter belangrijke elementen in het filmpje tijdens de opname zichtbaar maken. Net als de voorbereidingen. Ook al was het wel gezegd.



Motivatie:
Het filmpje is erg lang wat niet erg is maar hierdoor vallen hoofdzaken met bijzaken samen. Dit konden jullie verbeteren door de hoofdzaken tijdens montage in beeld te brengen.



In de film is de onderstaande informatie verwerkt
  • Wie welke productierol op zich heeft genomen.
  • De datum
  • Het doel van de film (Beroepsproduct 1.1.1 Drama)
  • De naam van de Hogeschool.
Voldoende
De productierol was niet duidelijk
De datum wel
Het doel niet
De naam wel



Motivatie:
twee van de 4 heb je vandaar een voldoende.
Alle deelnemers van een subgroep zijn zichtbaar aanwezig in de film en spelen een rol. 
Voldoende.
Iedereen heeft duidelijk een rol. Iedereen legt uit en iedereen speelt. Zelfs de taak van de camera is verdeeld. Een goeie samenwerking.



Motivatie:
Je kan uit het eindwerk zien dat er een goeie samenwerking is geweest. Klopt dat?



In de instructiefilm zijn de volgende ‘scenes’ te herkennen:
  • De werkvorm-in-werking-scene
Studenten laten de werkvorm zien, zoals deze na de voorbereiding en oefening, in de klas uitgevoerd kan worden.
  • De detail-scenes
In een aantal heel korte scenes, laat steeds een detail zien waar je bij de uitvoering van de werkvorm in een bovenbouwgroep, op moet letten. Zie het boek ‘Kijk op Spel’ voor deze informatie.
Onvoldoende. De beide scenes zaten er wel in maar omdat het filmpje zolang is en omdat er zoveel voorbeelden bij zaten werd het onduidelijk. Ze zaten er dus wél in alleen de volgende keer net iets korter of bij de opmaak nog een keer expliciet noemen.



Motivatie:
Niet alles wat je opschrijft in het verslag moet je ook filmen. Je hoeft alleen maar een korte instructie en een korte demonstratie te geven. Desondanks was het filmpje wel heel erg goed gefilmd. Nooit stond het beeld stil.



De film heeft een prettig tempo en is boeiend, prikkelend voor de doelgroep.
Onvoldoende



Motivatie:
Helaas was het filmpje echt te lang waardoor je halverwege af begint te haken. Jullie hebben wel een leuk liedje aan het begin gedaan waardoor je wel nieuwsgierig was naar de rest van de film.
Op de instructiefilm heeft de student middels een quadblogsessie van medestudenten commentaar ontvangen en verwerkt. Het commentaar wordt geschreven op basis van de bovenstaande punten.
 Moet je nog doen :)
Motivatie:
moet je nog doen :)
De film duurt tussen de 4 en 5  minuten.
10 minuten



Instructie filmpje vertelpantomime

Voor drama moest ik samen met medestudenten een instructie filmpje maken over een vertelpantomime. Hieronder zie je het resultaat.
Natuurlijk was het wel in een leuk thema: Piet Piraat viert feest

De feedback die ik ontvangen heb

Feedbackformulier Instructiefilm BP 1.1.1. Kunstvaardig
Jouw naam is:
Ik heb een instructiefilm bekeken met de werkvorm:
vertelpantomie
Deze film is gemaakt door de volgende studenten:

Chris de Laak, Amber Storm, Patrick Peschier, Madelon Kolkhuis Tanke en Maroesja Kool
De film is een goed middel om aankomende leerkrachten te ondersteunen bij het aanbieden van een drama/dans werkvorm voor een bovenbouwgroep van 25 – 30 leerlingen

Onvoldoende
Motivatie:

Duidelijk wordt hoe een aankomende leerkracht deze drama/ dans werkvorm aan kan bieden aan een bovenbouw klas van het basisonderwijs: Een leek zou door de getoonde stappen te volgen tot een dergelijke uitvoering van de werkvorm moeten kunnen komen
Onvoldoende
Motivatie:
Word goed inhetfilmpje verteld
In de film is de onderstaande informatie verwerkt:
  • De naam van de werkvorm, met een korte toelichting van de werkvorm
  • Mogelijke lesdoelen  (zie dramadoelstellingen H2.2 van het dramaboek ‘Kijk op Spel’)
  • Welke bron is gekozen n.a.v. het thema van de Kinderboekenweek van dit jaar
  • Hoe deze bron is verwerkt in de uitvoering van de werkvorm
  • Welke voorbereidingen er nodig zijn om deze werkvorm met 25 – 30 leerlingen uit te voeren
Onvoldoende


X

X
Motivatie:

In de film is de onderstaande informatie verwerkt
  • Wie welke productierol op zich heeft genomen.
  • De datum
  • Het doel van de film (Beroepsproduct 1.1.1 Drama)
  • De naam van de Hogeschool.
Onvoldoende
Motivatie:

Alle deelnemers van een subgroep zijn zichtbaar aanwezig in de film en spelen een rol. 
Onvoldoende
Motivatie:

In de instructiefilm zijn de volgende ‘scenes’ te herkennen:
  • De werkvorm-in-werking-scene
Studenten laten de werkvorm zien, zoals deze na de voorbereiding en oefening, in de klas uitgevoerd kan worden.
  • De detail-scenes
In een aantal heel korte scenes, laat steeds een detail zien waar je bij de uitvoering van de werkvorm in een bovenbouwgroep, op moet letten. Zie het boek ‘Kijk op Spel’ voor deze informatie.

Onvoldoende
Motivatie:

De film heeft een prettig tempo en is boeiend, prikkelend voor de doelgroep.
Onvoldoende
Motivatie:
Alles werd goed verteld, maar de film duurde lang
Op de instructiefilm heeft de student middels een quadblogsessie van medestudenten commentaar ontvangen en verwerkt. Het commentaar wordt geschreven op basis van de bovenstaande punten.


Motivatie:

De film duurt tussen de 4 en 5  minuten.
Nee, meer dan 7







Reflectie van de feedback



Naam student: Maroesja Kool
Feedback gekregen door: Boaz Prins
Werkvorm: Vertelpantomime
Namen groepsleden: Maroesja Kool, Madelon Kolhuis Tanke, Amber Storm, Chris de Laak en  Patrick Peschier.
Samengevat gaat de feedback die we hebben ontvangen
op ons
De feedback die wij kregen was erg kort. Het filmpje was eigenlijk te lang en sommige elementen zaten niet in ons filmpje. Ook werd er gezegd dat niet iedereen in ons filmpje aanwezig was.

scèneplan:
wij hebben geen feedback gekregen op ons scène plan

theatrale product
hierover: het was te lang, niet iedereen zat er in en niet alle elementen zaten er in.
Hierin kan ik me vinden: Ja, in het filmpje zaten niet alle elementen en hier hebben we bij de verbeterde versie op gelet.
Motivatie: de volgende keer moeten wij de criteria van het beroepsproduct erbij houden als we dit maken.
Hierin kan ik
me niet vinden: iedereen zat wel in het filmpje alleen niet tegelijkertijd of op de juiste manier.
Motivatie: Natuurlijk is het zo dat ik apart zit met de medestudenten. Wij weten ook dat dit eigenlijk niet hoorde maar als je kijkt naar het samenwerken hebben wij het uiteindelijk toch opgelost en gedaan. Het is in eerste instantie niet perfect maar we hebben wel heel veel geleerd van het samenwerken en uiteindelijk zijn we er wel allemaal in gekomen.

Op grond van de ontvangen feedback zou ik het theatrale product een volgende keer op deze wijze aanpassen:
Ik zou de volgende keer de criteria erbij houden. Doordat ik deze erbij hou maak ik niet de fouten als: te lang en gemiste  punten.

Reflectiemodel volgens Korthagen

Stap 1 Ervaren
Op welk
e ervaring wil je reflecteren?

Ik wil vooral terugkijken naar het samenwerken tijdens de opdrachten van drama.

Stap 2 Terugkijken
Beschrijf deze ervaring

Het samenwerken begon goed maar later werd het wat slechter. Dit kwam omdat ik mij niet aan de afspraak een keer had gehouden en omdat er een slechte communicatie was. Door deze twee punten was er een klein ‘conflict’ wat we gezamenlijk hebben opgelost. Ik heb de taak van het monteren op mij genomen en het verbeteren van het script om zo de gemiste afspraak in te halen.

Stap 3 Bewustwording
Ik ben mij bewust van de volgende essentiële aspecten
Ik ben mij bewust van dat de communicatie niet super goed was en ik niet moest afwachten maar het moest zeggen. Ik weet dat als ik had gezegd dat ik het gevoel had dat ik ‘buitengesloten’ was dat de kleine incident niet gebeurde.

Stap 4. Ontwikkelen van persoonlijke leerdoelen
Volgende keer als er een samenwerking opdracht is zal ik duidelijk de communicatie aangeven. Daarnaast zal ik ook mee komen als mij iets op valt bij het samenwerken en hoe ik mij hierbij voel.

Stap 5. Toepassen
Consequenties voor PO
Ik ga bij de volgende opdracht de criteria uitprinten en mee nemen voor de groepsleden. Zo kunnen we beter zien hoe we alles gaan verdelen en waar we op moeten letten. Daarnaast maak ik een groepsapp of een goeie communicatie via de mail mogelijk.

Verbetering instructie filmpje

Nadat een medestudent ons feedback had gegeven kwamen we erachter dat er meerdere punten niet in ons filmpje voor kwam. Mijn medestudenten hadden hun blog al ingeleverd daarom heb ik alleen de verbeterde versie. Ik heb hem zelf nog even snel verbeterd :)
Dit was het eindresultaat:



 Script van vertelpantomime

Taakverdeling:
Patrick Peschier: theorie script
Madelon Kolhuis Tanke: demonstratie script.
Amber Storm: demonstratie script
Maroesja Kool: montage en muziek/geluiden
Chris de laak: theorie script

Rollen:
Patrick Peschier: Docent
Madelon Kolhuis Tanke: Leerling en uitlegger
Amber Storm: Leerling e warming-up
Maroesja Kool: Voice over en uitlegger
Chris de Laak: leerling en filmer

Scènes:
Aantal scènes: 7
Tijdsduur per scene:  de tweede scene is het langst (halve minuut) samen met de vijfde scene (1 minuut).
Duur van voice over: 20 seconden
Totaal duur: 3 minuten en 53 seconden
Scene 1: Patrick Peschier (docent), Amber Storm (leerling) en Chris de Laak (leerling)
Scene 2: Madelon Kolkhuis Tanke (uitleg)
Scene 3: Maroesja Kool (uitleg)
Scene 4: Amber Storm (docent), Chris de Laak (leerling) en Madelon Kolkhuis Tanke (leerling)
Scene 5: Patrick Peschier (docent), Chris de Laak (leerling) en Amber Storm (leerling)
scene 6: Maroesja Kool (voice over en uitleg)
scene 7: aftiteling en bloopers

script:

Patrick Peschier
Introductie
Jongens en meisjes we gaan zomenteen een vertelpantomime doen. Ik ga jullie een verhaal vertellen en dat gaan jullie helemaal uitbeelden. Jullie hebben al wat oefeningen gedaan.

Madelon Kolkhuis Tanke
Wat is vertelpantomime?
Voor welke groep?
Wat stimuleert het?
Wat zijn belangrijke kenmerken?

Vertelpantomime is een vorm van dramatisch spel waarbij de leerkracht een verhaal vertelt en de leerlingen dit gezamenlijk in de klas uitvoeren. Deze vorm stimuleert de non-verbale communicatie omdat de leerlingen niet mogen spreken. Het verbeterd ook de concentratie en de fantasie van de kinderen. Het is zowel geschikt voor de bovenbouw als de onderbouw. Bij de onderbouw moet je erop letten dat je eerst met de leerlingen de moeilijke dingen bespreekt zodat ze in het verhaal weten waarover het gaat. Bij de bovenbouw moet je erop letten dat je een beetje een stoer verhaal kiest en dat je een klas kiest die nog niet zoveel drama heeft gehad. Belangrijke punten bij vertelpantomime zijn: fysieke inzet, uitvergroten, kinderen moeten het precies doen en geen verbale communicatie.

Maroesja Kool:
Waar moet je op letten bij een vertelpantomime?
Bij een vertelpantomime is het belangrijk dat het in de tegenwoordige tijd gaat gebeuren en niet in de verleden tijd. Daarnaast is het belangrijk dat er bewegingen  zijn die de hele klas kunnen doen en ook tegelijk met ze alle gaan doen. 
Amber Storm
Warming-up
We gaan verschillende houdingen doen als warming-up voor de houding.
Amber zegt: ‘stoer en denken’. De leerlingen (Madelon en Chris) doen dit na als opwarming voor het verhaal.
Als warming-up voor bewegen gaan we alvast verschillende houdingen uit het verhaal alvast uit proberen. Roeien, graven en balanceren.
Amber zegt: ‘roeien, graven en balanceren’. De leerlingen (Madelon en Chris) doen dit na als opwarming voor het verhaal.

patrick Peschier:
Het verloop van het verhaal.
ze gaan in de roeiboot zitten en moeten tien keer roeien willen ze bij het eiland aan komen. Eenmaal aangekomen zien ze dat ze bij een hele woeste rivier aangekomen zijn. Daar ligt een hele grote boomstam over de rivier. Dat is de enige weg er overheen maar dat moet wel heel voorzichtig. Dus heel voorzichtig een voor een balanceren ze er overheen. Eenmaal aan de overkant, beginnen ze als een gek te graven onder de boom. En jawel hoor, daar komt die, een hele grote schatkist. Ze zetten de hele grote schatkist op de grond en beginnen te friemelen aan het slot tot ze het open kunnen krijgen. Ja, de schatkist is open. Allerlei ballonnen, slingers en feestelijke versieringen komen eruit.
Maroesja kool:
Wat ging er fout?
Hier is de docent niet duidelijk in wat hij wilt dat de leerlingen doen. Hij zegt namelijk het woordje feest met slingers en ballonnen. De ene leerling kan rondjes rennen en de andere leerling kan springen. Dit zorgt voor chaos in de klas. 
Maroesja Kool:
Wat kan je beter doen?
Je kan beter het woordje feest koppelen aan een activiteit. Bijvoorbeeld een rondje draaien of klappen. Bij kinderen moet je dus heel duidelijk zijn en kan je niet zomaar het woordje feest gebruiken.  

Boek gekoppeld aan vertelpantomime

ik moest een boek uitkiezen (geschikt voor de bovenbouw) en daarna het verhaal met verschillende invalshoeken benaderen. Dit boek moest ik daarna koppelen aan mijn gekregen werkvorm: vertelpantonomime. Later zal op dit blog een filmpje en een script verschijnen van de gemaakte en uitgelegde werkvorm.

Boek met thema feest!

Geschreven door:   Marit Tornqvist
Soort:             Met illustraties
Taal:              Nederlands
Leeftijd:          2 - 8 jaar

Korte Samenvatting: Fabian is samen met zijn moeder op stap voor de inkopen van een groot feest waar ze naar toe gaan. Fabian fantaseert zich er op los. Hij denkt na over grote pleinen met veel limonade en lekkernijen. Ook denkt die aan allemaal dieren die er zou kunnen zijn. Zijn moeder irriteert zich een beetje aan Fabian die de hele tijd vol fantasie zit.
The Phrase that pays:  Wat fantasie doet met het woordje feest






  Droom: Fabians droom is een mooi en groot feest met bijzondere dieren. Hij heeft allemaal fantasie ideeën die hij werkelijk wilt maken tijdens het feest. De moeder van Fabian wilt gewoon op tijd zijn voor de inkopen van het feest en hecht niet zoveel waarde aan alle ideeën van Fabian.

Fantasie: er is zeker sprake van verbeeldingskracht. Fabian fantaseert namelijk bijna het hele boek door over het woordje Feest. Ballonnen, slingers, dieren, tafels, eten etc. 
  Astronomische: er is geen sprake van astronomie Religieus: in dit boek is er niet specifieks iets religieus maar in elk gezin kan wel feest anders vieren en andere soorten daarvan vieren. Het is dus meer de achterliggende gedachte van het boek. Tenslotte, heb ik aan het begin vertelt dat ik het gekozen boek zou koppelen aan mijn werkvorm: vertelpantomime.
  Hoe is het boek 'Fabians feest' gekoppeld aan de werkvorm: vertelpantomime? Voordat ik deze vraag kan beantwoorden zou ik eerst wat kenmerken geven van vertelpantomime, want wat is dat nou precies? Vertelpantomime is een verhaal die wordt vertelt (door de leerkracht) en tegelijkertijd word uitgebeeld (door de leerlingen). Deze werkvorm is individueel en is vooral bruikbaar in het onderbouw (oudere kinderen missen uitdaging). Je kan een vertelpanomime met muziek doen of met bijvoorbeeld spelmaterialen maar wat je ook kiest, ze hebben allemaal gemeen dat er niet gepraat word.
  Wat doe je als je beginner van vertelpantomime? Het is makkelijker om niet te beginnen met de hele klas maar om deze in te delen in groepjes. Ieder groepje heeft een eigen rol.

Terugkoppeling naar het boek: 'Fabians feest'.
Nu je weet wat mijn werkvorm betekent kan ik het eenvoudig koppelen aan het gekozen boek. De klas kan in verschillende groepen worden verdeeld: groep 1: Fabian
groep 2: de moeder
Groep 1 loopt dromerig rond en groep 2 reageert daar op.
Dit is alleen maar een idee, wat mij persoonlijk veel leuker lijkt is om de hele klas Fabian te spelen. Alle leerlingen worden ook zo weer gestimuleerd om te fantaseren wat op latere leeftijd op filosoferen kan leiden.
De docent is dan de moeder die tegelijkertijd de handelingen noemt die de leerlingen moeten gaan uitbeelden. 
Bijvoorbeeld: 'Fabian!, stop is met springen'. 


Boek zonder thema feest:

 
Bron: een bende in de bovenbouw

De schrijfster: Jacques Vriens
Uitgeef datum: 1988
Aantal pagina’s: 167
Oorspronkelijke taal: Nederlands














Inhoud:
In de bovenbouw van de school word juf Ineke vervangt door Meester Jan-Willem. Er is een bende opgericht door een leerling (Diederik) die zijn medestudenten ook erin te krijgen. Daarnaast is er sprake van liefde, vriendschap en verdriet.

The Phrase that pays: het omgaan met machtsverbruik (en dictatuur) en discriminatie.

Droom: verschillende leerlingen hebben verschillende dromen. Zo heeft Diederik de droom om twee medeleerlingen in zijn bende te krijgen en hebben die twee leerlingen juist de droom dat ze dat niet hoeven. Daarnaast is er nog de droom van twee leerlingen (die allebei verliefd zijn op dezelfde jongen) om verkering te krijgen. Ondanks de soorten dromen denk ik dat er ook één gezamenlijke droom is: Juf Ineke die niet weg moet gaan en het overleven in de bovenbouw.

Fantasie: er is geen sprake van verbeeldingskracht. De bende die de leerling heeft opgezet bestaat ook daadwerkelijk, ook al is ‘bende’ een groot woord.

Astronomische: er is geen sprake van astronomie Religieus: in dit boek is er niks religieus.

Hoe is het boek 'een bende in de bovenbouw' gekoppeld aan de werkvorm: vertelpantomime?

Voordat ik deze vraag kan beantwoorden zou ik eerst wat kenmerken geven van vertelpantomime, want wat is dat nou precies?

Vertelpanomime is een verhaal die wordt vertelt (door de leerkracht) en tegelijkertijd word uitgebeeld (door de leerlingen).
Deze werkvorm is individueel en is vooral bruikbaar in het onderbouw (oudere kinderen missen uitdaging).
Je kan een vertelpanomime met muziek doen of met bijvoorbeeld spelmaterialen maar wat je ook kiest, ze hebben allemaal gemeen dat er niet gepraat word.

Wat doe je als je beginner van vertelpantomime?
Het is makkelijker om niet te beginnen met de hele klas maar om deze in te delen in groepjes. Ieder groepje heeft een eigen rol.
 
Terugkoppeling naar het boek: 'een bende in de bovenbouw'.

Nu je weet wat mijn werkvorm betekent kan ik het eenvoudig koppelen aan het gekozen boek. De klas kan in verschillende groepen worden verdeeld:
groep 1: de bende: hun lopen stoer, stelen en probeert groep twee uit te dagen (kom er ook bij).
groep 2: de leerlingen die hiertegen protesteren: ze schudde hun hoofd maar kijken soms ook nieuwsgierig naar groep 1.
leerkracht: de leerkracht is de verteller. Hij/zij zegt dat er in de bovenbouw een leerkracht weggaat waarop beide groepen (groep 1 en 2) jammeren. Daarna volgt een stuk van het verhaal en vertelt ze over de bende en de rest van de leerlingen.

Waarom je bij het koppelen van het boek aan deze werkvorm niet alleen Diederik kiest als bendelid, is omdat veel kinderen het eng vinden om in hen eentje 1 rol te spelen.
















1 opmerking:

  1. Reactie op je filmpje van drama: Door Danelle Kroon.

    Feedbackformulier Instructiefilm BP 1.1.1. Kunstvaardig
    Jouw naam is: Danelle Kroon
    Ik heb een instructiefilm bekeken met de werkvorm: Vertelpatonime
    Deze film is gemaakt door de volgende studenten:
    Madelon, Patrick, Chris, Maroesja, Amber

    De film is een goed middel om aankomende leerkrachten te ondersteunen bij het aanbieden van een drama/dans werkvorm voor een bovenbouwgroep van 25 – 30 leerlingen
    Voldoende.

    Duidelijk wordt hoe een aankomende leerkracht deze drama/ dans werkvorm aan kan bieden aan een bovenbouw klas van het basisonderwijs: Een leek zou door de getoonde stappen te volgen tot een dergelijke uitvoering van de werkvorm moeten kunnen komen
    Voldoende
    Motivatie: Het is te volgen maar wel een beetje langdradig, het zou wat concreter mogen.

    In de film is de onderstaande informatie verwerkt:
    • De naam van de werkvorm, met een korte toelichting van de werkvorm
    • Mogelijke lesdoelen (zie dramadoelstellingen H2.2 van het dramaboek ‘Kijk op Spel’)
    • Welke bron is gekozen n.a.v. het thema van de Kinderboekenweek van dit jaar
    • Hoe deze bron is verwerkt in de uitvoering van de werkvorm
    • Welke voorbereidingen er nodig zijn om deze werkvorm met 25 – 30 leerlingen uit te voeren
    Voldoende
    Motivatie: Ik mis de bron van het filmpje

    In de film is de onderstaande informatie verwerkt
    • Wie welke productierol op zich heeft genomen.
    • De datum
    • Het doel van de film (Beroepsproduct 1.1.1 Drama)
    • De naam van de Hogeschool.
    Goed
    Motivatie: Dit staat allemaal duidelijk vermeld

    Alle deelnemers van een subgroep zijn zichtbaar aanwezig in de film en spelen een rol.
    Voldoende
    Motivatie: De ene heeft een grotere rol dan de andere, maar iedereen heeft een rol.

    In de instructiefilm zijn de volgende ‘scenes’ te herkennen:
    • De werkvorm-in-werking-scene
    Studenten laten de werkvorm zien, zoals deze na de voorbereiding en oefening, in de klas uitgevoerd kan worden.
    • De detail-scenes
    In een aantal heel korte scenes, laat steeds een detail zien waar je bij de uitvoering van de werkvorm in een bovenbouwgroep, op moet letten. Zie het boek ‘Kijk op Spel’ voor deze informatie.
    Voldoende
    Motivatie: De werkvorm word laten zien maar het is voorbeeld is niet helemaal goed.

    De film heeft een prettig tempo en is boeiend, prikkelend voor de doelgroep.
    Voldoende
    Motivatie: Het is een beetje langdradig

    Op de instructiefilm heeft de student middels een quadblogsessie van medestudenten commentaar ontvangen en verwerkt. Het commentaar wordt geschreven op basis van de bovenstaande punten.
    Voldoende

    De film duurt tussen de 4 en 5 minuten. Nee, het filmpje duurt langer

    BeantwoordenVerwijderen