Kennismaken met juf Maroesja

Hoi iedereen,

Mijn naam is Maroesja Kool en vanaf het jaar 2014 zit ik op de Pabo in Amersfoort. Ik zal hierop van alles plaatsen wat voor mede leerlingen en/of leerkrachten interessant is. Natuurlijk hoef je niet een Pabo student of leerkracht te zijn om hier rond te kunnen neuzen. Ik zal lee en over elke stage dag wat vertellen. Wie weet doe jij later ook de pabo ;)

18 okt 2014

Monument der wachtende - boetseren


Monument der wachtende (boetseren)

Je bent voorlopig nog niet aan de beurt. Hoe lang moet je nog wachten? Je weet het niet, maar je lichaam laat het wel zien: TE LANG! Hoe ga je staan of zitten om de tijd te doden? Berust je of sta je op hete kolen? Zoek je iets om tegenaan te leunen of ga je het liefst zitten? Maak van chamotteklei een beeld van een wachtende persoon. Boetseer uit een stuk zodat het beeld kan staan en van alle kanten vorm heeft. De details en textuur worden op het laatst aangebracht met een spatel.

Hierboven stond de opdracht die ik moest maken voor  beeldende vorming. We moesten voor de les met houtskool tekeningen maken van wachtende personen. Dit was handig om dan als voorbeeld te gebruiken tijdens het boetseren.


Betekenis: 

Beeldaspecten: Ik heb vooral het hoofd in details uitgewerkt. Ik heb haren, ogen, neus en oren er aan toegevoegd. Ik vind zelf namelijk dat het gezicht heel veel informatie geeft. Door in het gezicht emotie te brengen geeft het meteen een gevoel mee van het wachten. Het lichaam was ook heel erg belangrijk omdat het allemaal uit 1 bonk klei moest gebeuren. Je moet dus eerst goed nadenken over de opbouw van het lichaam en waar de armen komen en waar de benen komen. Een recht lichaam bestaat namelijk niet.Dus vooral de materie, betekenis en vorm. Materie omdat het alleen uit klei mocht en uit 1 blok.
Toen de les begon moesten we wachten tot dat de docent aan kwam. I heb ondertussen tekeningen gemaakt van wachtende personen omdat ik wist dat dit een voorbereidende opdracht was. Dit is handig om te doen als je nog nooit met dit materiaal hebt gewerkt of als je het gewoon moeilijk vind. Ik heb eerst nagedacht over hoe ik zat te wachten in de les op de docent. Natuurlijk heb ik dit niet letterlijk overgenomen maar hiermee kon ik wel een beter beeld krijgen bij wat ik wou doen.

 Vorm: Op de foto van hiernaast zie je de structuur van het hoofd van een wachtende persoon. Ik heb een houten 'spatel' gebruikt om de menselijke aspecten in het klei weer te geven. Je ziet dat ik de neus wat heb later uitsteken en bij de ogen juist meer weggelaten. Ik heb geprobeerd om een beetje een kaaklijn te maken en een goeie overgang van het hoofd naar de nek. Je mocht niet meerde lichaamsdelen aan elkaar 'plakken' maar je moest van 1 bonk klein 1 figuur uit maken. Dat deed ik door eerst het lichaam te doen en vanuit daar het hoofd en de armen in gevormd.

 Materie: Alleen klei en een houten 'spatel' hebben we gebruikt. Natuurlijk heb ik ook gewoon mijn handen gebruikt. Door water op het klei te smeren werd het mooi glad en kon je beter de lichaamsdelen stevig maken.
 
 Beschouwing: je hebt nu al meerdere foto's gezien. Je ziet dat ik het lichaam, ook had ik al vertelt dat ik eerst het lichaam had gemaakt. Je ziet dat de nadruk bij mij op het hoofd zit omdat ik dat het leukst en mooist vind om te doen. Er zit altijd zoveel structuur in een hoofd waardoor je ook ziet aan de foto's dat ik daar het meeste aan heb gedaan. 


Werkwijze: Op de middelbare heb ik weleens gekleid maar nooit met strenge regels. Ik moest nu echt kijken naar de opbouw van het lichaam en ik merkte dat ik dat erg moeilijk vond. Het hoofd lukte mij wel omdat ik dat ook het leukst en interessants vond om te doen. Aan het hoofd kan je meteen zien wat de emotie is van de persoon. Ik heb mijn persoon, als het goed is, niet blij overgebracht omdat die moest wachten. De hand in de zij geeft nog meer nadruk op het 'wachten'. Je hebt misschien wel gemerkt dat ik niet heel veel foto's heb gemaakt ten opzichte van andere lessen. De reden voor de kleine aantal foto's is dat het KLEI was. Bij het werken van klei zijn je handen het hoofd materiaal waarmee je te werk gaat. De houten 'spatel' was alleen om stukken klei weg te halen. Ik kon moeilijk de hele tijd foto's maken terwijl mijn handen vies waren. Toen ik klaar was kon ik wel uitgebreid foto's maken.

Wat ging goed/fout: Ik vond het moeilijk om uit 1 blok klei iets te maken.Op de middelbare school heb ik wel gewerkt met klei maar er was nooit een duidelijke opdracht aan gebonden. Ik mocht altijd aan een thema zelf wat bedenken. 

Lijkt je dit een leuke les?
Op zich lijkt mij dit wel een leuke les om te doen met de leerlingen alleen moet je wel een duidelijk instructie voorafgaand de les geven. Het is belangrijk dat je de kinderen eerst laat wennen aan het materiaal voor dat je zo'n opdracht gaat geven. Je kan bijvoorbeeld zeggen dat de leerlingen een voorwerp mogen meenemen van thuis en die dan na mogen kleien. Ook kan je ze eerst alleen





Geen opmerkingen:

Een reactie posten