Kennismaken met juf Maroesja

Hoi iedereen,

Mijn naam is Maroesja Kool en vanaf het jaar 2014 zit ik op de Pabo in Amersfoort. Ik zal hierop van alles plaatsen wat voor mede leerlingen en/of leerkrachten interessant is. Natuurlijk hoef je niet een Pabo student of leerkracht te zijn om hier rond te kunnen neuzen. Ik zal lee en over elke stage dag wat vertellen. Wie weet doe jij later ook de pabo ;)

18 okt 2014

Stadspark in herfstkleuren

Welkom om de pagina van beeldend op de pabo. Hier zal ik al mijn opdrachten voor beeldend neerzetten met behulp van foto's en een reflectie.
Stadspark in herfstkleuren
 
Schilder met plakkaatverf een park of bos met veel groepen bomen en struiken in herfstkleuren. Geef de kauwtjes Kris, Kras en Kros daarin een plaats.

groep: 7-8  
tijdsduur: 60 minuten
dimensie: 2D  
niveau: gemiddeld
materiaal/techniek: schilderen met plakkaatverf
beeldaspect: kleur (kleurfamilie), ruimte (overlapping), compositie (plaatsing in grondvlak)
type: voorstelling
vakgebied: Mens en samenleving, Natuur en techniek  
onderwerp: herfst, kleuren, bomen, vogels, park, bos
Volledige les? Klik op mij 


Hieronder de uitwerking en reflectie van de opdracht: 





component
Beschrijving
betekenis
Beeldaspecten: ik heb vooral op de verschillende kleuren nadruk gelegd. Ik heb dan ook maar 1 hui getekend in plaats van meerdere zoals op de foto omdat ik de overgang van kleuren veel belangrijker vond. Hierdoor zie je welk seizoen het is maar ook de emotie die je wilt laten uitdrukken in je kunstwerk. Van donker naar licht of naar licht naar donker geven twee hele verschillende eindresultaten.  Dus vooral de vorm en betekenis.

Ik heb zelf een afbeelding gekozen die ik zelf mooi vond maar ook waarvan ik duidelijke diepte lijnen had. Doordat de dieptelijnen zo duidelijk was kon ik goed zien waar ik alles zo zou verven. Ik heb gekeken naar de kleuren en de opbouw hiervan. Als je verder komt zijn er andere kleuren. Tenslotte heb ik gekeken naar de details en of ik die weg kon laten of makkelijker kon weergeven.
Gekozen afbeelding
vorm
Ik heb vooral met licht/donker gewerkt zoals je kan zien.
Het lichter maken van kleuren
materie
Ik heb vooral de potlood en de verf gebruikt met een karton om veel kleuren te kunnen mengen. Meer materialen heb ik niet gebruikt wel meerdere technieken .Ik heb bijvoorbeeld met verschillende diktes van kwasten gewerkt en tegelijkertijd dezelfde klas ook anders gebruikt. Ik stampte soms met de kwast op het papier omdat ik zo mijn ‘herfst sfeer’ kon maken die ik in mijn hoofd had.
beschouwing

Vormgeven
Je kan hierboven zie hoe ik ben begonnen met het maken van deze opdracht. Ik heb eerst goed naar de afbeelding gekeken en daarna heb ik eerst de diepte lijnen geschetst. Daarna heb ik de omtrek van wat bomen gedan en een stipje gezet van waar het huisje ongeveer moet zitten.
Kortom: de bomen, huis en dieptepunten.
werkwijze
Ik heb we vaker met verf gewerkt en met deze techniek. Ik blijf het werken met verf het moeilijkst omdat het niet heel strak kan zijn. Natuurlijk kan je eerst de lijnen met potlood tekenen (dit heb ik ook gedaan) maar dan noch kan het niet zo strak zijn als met potloden. Ik heb wel iets nieuws erover ontdekt en dat is dat het ook niet zo strak hoeft. Op de middelbare school had ik altijd het gevoel dat hoe mooier de tekening, hoe hoger je cijfer. Dit is eigenlijk hellemaal niet zo. Het gaat erom dat je de techniek snapt en beheerst. Vandaar dat ik dan ook niet alleen maar onvoldoendes kreeg.

Proces in afbeeldingen
Het proces in afbeeldingen is naast deze tabel aal weergegeven.










Mengen
Stamp techniek met kwast

Proces in afbeeldingen:












  Stap 1: welke kleuren heb ik nodig naar aanleiding van de afbeelding?

Stap 2: Welke vormen teken ik eerst? Waar let ik op? Hoe loopt de dieptegang? Welke details zijn belangrijk en welke minder?

Stap 3: Verf eerst de grondkleur die ik nodig heb zodat wanneer het droogt ik hierover het licht/donker kan toepassen samen met de details. Welke techniek wil ik gebruiken voor welke sfeer?

Stap 4: Begin met licht/donker te werken. De grondkleur (blauw) is bijna droog waardoor ik nu verder kan gaan met de details. Je ziet een verschil tussen de stamp techniek (links) en het verven met kwast (rechts).

Stap 5 Welke details zijn belangrijk en hoe zitten deze kleuren in elkaar? Linksboven ga ik verder met de bomen en speel ik tussen de kleuren donkergroen, lichtgroen, wit, zwart en geel. Rechts zie je nog een toevoeging van een dieptelijn. Je ziet dat ik links wel wat boomstammen heb getekend maar ze wel op de achtergrond heb gehouden.
Stap 6: Welke details wil ik op de voorgrond en welke op de achtergrond? Ik heb twee bomen meer op de voorgrond gedaan. Het huisje heb ik iets meer op de achtergrond gedaan maar een tweede of derde huisje heb ik weer hellemaal weggelaten. Je ziet dat de blauwe verf al is opgedroogd en dat ik daarnaast verder ben gegaan met het spelen van kleuren.
 Lijnen van het huisje worden zichtbaar.

Lucht boven het huisje. Eerst weer de grondkleur en daarna weer licht/donker speling. 
Wat vind je geslaagd? Leg uit. Ik vind dat ik ten eerste goed begon. Ik had de voorbereidende opdracht ook gemaakt dus ik wist wat we gingen doen die les waardoor ik sneller kon beginnen. Ik ben begonnen met wat lijnen te maken zodat ik wist wat ik ging doen en daarna werkte ik dit uit. De echte voorbereidende fase vond ik dus echt heel goed gaan want hiermee heb ik veel tijdgewonnen en wist ik gelijk wat er van me verwacht werd
 

Wat kon beter? Waarom?

Ik kon minder precies zijn. Ik heb het misschien al gezegd maar ik hou ervan om bij tekeningen wat strakker te tekenen en ‘mooi’. Dit kon niet als je keek naar de tijd en ook naar het materiaal (verf) waarmee ik werkte. Ik liep duidelijk in de tijdnood wat ik opgelost heb om in de volgende les dit af te maken.



Feedbackformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: Schilderij Herfst.
naam maker: Maroesja Kool
naam feedbackgever: Iris Meijer

Geef hieronder feedback op zowel de product- als procescomponenten. Beoordeel alle componenten (1 = lage waardering, 5 = hoge waardering).


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Ik kreeg meteen het idee dat het een mooi magisch sprookjesbos was waar een huisje midden in het bos staat, een soort hans en grietje. De echtelijke betekenis staat er niet duidelijk in beschreven maar kan ik er wel een beetje uit halen. Ik vond het een vrolijk schilderij, en dat was volgens mij ook de bedoeling.




X

vorm
Ja, dat zeker. Alle soorten vorm zijn benoemd en toegepast, wat ik jammer vind os dat er bij betekenis zoveel vorm wordt genoemd en dat het bij de vorm niet meer staat.




X

materie
De verschillende technieken en materialen die er zijn beschreven zie ik heel mooi terug komen in het eind resultaat.




X
beschouwing
Bij de betekenis heeft ze al mooi een plaatje laten zien van het voorbeeld. Het heeft er veel van weg en ik dacht even dat dat het eindresultaat was. Sprekend.




X
werkwijze
Ze heeft zoals al in haar reflectie is beschreven 1 materiaal gekozen om mee te schilderen, deze heeft ze op verschillende manieren toegepast. Stempelend en de dikke en dunne kant.




X
onderzoek
Ik vind het verrassend dat er gekozen is voor 1 huisje in plaats van meer. Zo komt de andere kant van het schilderij meer in de belangstelling.
In de bomen zie ik het mooi beeldaspect van het kleuren mengen. Dat is iets wat iedereen doet maar wel erg mooi staat.




X


eindoordeel:
 4.5

tips en tops



Tips: je had in de wegen iets meer licht en donker kunnen toevoegen, de achter kant is donker dan lijkt achterin nog verder weg. iets duidelijker bij de vorm beschrijven wat je precies hebt gedaan met vorm.
Tops: het schilderij is echt heel mooi geworden, je ziet ook dat je er over hebt nagedacht, wat wil ik waar en hoe wil ik het, welke technieken ga ik gebruiken om een nog mooier beeld te creƫren. Echt top!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten