Kennismaken met juf Maroesja

Hoi iedereen,

Mijn naam is Maroesja Kool en vanaf het jaar 2014 zit ik op de Pabo in Amersfoort. Ik zal hierop van alles plaatsen wat voor mede leerlingen en/of leerkrachten interessant is. Natuurlijk hoef je niet een Pabo student of leerkracht te zijn om hier rond te kunnen neuzen. Ik zal lee en over elke stage dag wat vertellen. Wie weet doe jij later ook de pabo ;)

1 nov 2014

Jan en de Jugendstilposter - affiche

Jan en de Jugendstilposter - affiche

Opdracht tijdens bijeenkomst: inhoud:
* Individueel werken aan een poster.
* Principes van bijeenkomst 5 handschrift toepassen.
* Vastleggen van product en proces.
* Uitleggen van het begrip toegepaste vormgeving.
* In groepsverband feedback geven aan medestudenten en die verwerken.

Doel:
* De student kan pastelkrijt op diverse manieren toepassen.
* De student kan de benodigde materialen op een verantwoorde manier toepassen.
* De student kent het begrip: toegepaste vormgeving.
* De student kan ontvangen feedback verwerken.


Werkvorm:
Practicum, individueel.
Studenten krijgen de mogelijkheid nog een uur in het atelier verder te werken aan de opdracht.


Maak met pastelkrijt een reclameposter over een product of evenement. Let daarbij op doorgaande lijnen, sierlijke lettervormen en zorg voor variatie in krijt- en kleurgebruik.

groep: 7-8  
tijdsduur: 50 minuten
dimensie: 2D  
niveau: gemiddeld
materiaal/techniek: Softpastel  
beeldaspect: Compositie, Beweging, Ornament en versiering, Kleur, Mengen, Vorm, Contour en lijn, Vormsoort  
type: toegepaste vormgeving
museum :Gemeentemuseum Den Haag
kunstenaar: Jan Toorop
vakgebied: Geschiedenis  
onderwerp: Jugendstil, Jan Toorop, reclame, poster, affiche, Indonesiƫ, kunst, poppenspel, theater,
Heb je wel eens gehoord van de ‘Slaoliestijl’? Jan Toorop (1858 Indonesie - 1928 Nederland) is vooral beroemd geworden door zijn prachtige Jugendstilposter voor Delftse Slaolie. Zijn typische sierlijke stijl, een vorm van ‘Jugendstil’, werd zeer populair. De kinderen maken met zachte pastel een eigen Jugendstilposter in de ‘slaoliestijl’ van Jan Toorop.
Klik op mij voor meer informatie 
Hierboven is de link waarvan ik de informatie vandaan heb :)

component
Beschrijving
betekenis
Ik heb vooral gekeken naar wat ik precies voor product wou verkopen. Ik dacht aan de oreokoekjes. Ik wou laten zien wat het koekje precies was en mensen nieuwsgierig maken zodat ze het zouden uit proberen.

vorm
Ik heb gekozen voor kleurrijke vormen omdat als ik alleen de kleuren van een echte oreo zou gebruiken het niet aantrekkelijk over zou komen. Ik heb nagedacht over hoe en welke lijnen ik zou gebruiken om de nadruk te leggen op het koekje. Ik heb zowel geschreven als het koekje getekend om het duidelijker over te brengen.

materie
Ik heb alleen met pastelkrijt gewerkt. Ook al was dit maar 1 materiaal toch kon ik heel veel vorm in de tekening ermee geven.  Dikke en dunne lijnen heb ik gemaakt en soms heb ik het uitgeveegd. Van donker naar licht en van licht naar donker.
beschouwing
Ik heb vooral gekeken naar de omtrek van het oreo koekje omdat ik die naar voren wou laten gaan. Dat is dan ook de reden dat ik meer heb uitgeveegd dan lijnen heb gemaakt. Ik heb minder naar de details gekeken en meer naar het geheel van kleuren. Een oreo koekje is zelf donker maar ik wou wel een interessante en vrolijke indruk geven. Dat is de reden voor alle kleuren in mijn werk.
werkwijze
Ik heb wel eerder met dit materiaal gewerkt maar nog nooit op deze manier. Ik vond het wel heel leuk maar ik moest heel lang nadenken over het voorwerp dat ik zou maken waardoor ik in tijdnood kwam. Ik heb geen schets gemaakt maar ik ben meteen begonnen met het materiaal. Ik heb wel eerst het oreo koekje gemaakt en het woord. Daarna ben ik met verschillende kleuren krijt eromheen gegaan. Ondertussen heb ik veel uitgeveegd.

onderzoek

Hieronder zie je al mijn afbeeldingen:
1. Onderwerp bedacht (oreo)
2. Oreo getekend en geschreven
3. Sierlijke lijnen in verschillende kleuren
4. uitvegen
5. toevoegen van lijnen en uitvegen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten