Kennismaken met juf Maroesja

Hoi iedereen,

Mijn naam is Maroesja Kool en vanaf het jaar 2014 zit ik op de Pabo in Amersfoort. Ik zal hierop van alles plaatsen wat voor mede leerlingen en/of leerkrachten interessant is. Natuurlijk hoef je niet een Pabo student of leerkracht te zijn om hier rond te kunnen neuzen. Ik zal lee en over elke stage dag wat vertellen. Wie weet doe jij later ook de pabo ;)

24 okt 2014

Boek met thema feest

 Boek met thema feest!

Geschreven door:   Marit Tornqvist
Soort:             Met illustraties
Taal:              Nederlands
Leeftijd:          2 - 8 jaar






Korte Samenvatting: Fabian is samen met zijn moeder op stap voor de inkopen van een groot feest waar ze naar toe gaan. Fabian fantaseert zich er op los. Hij denkt na over grote pleinen met veel limonade en lekkernijen. Ook denkt die aan allemaal dieren die er zou kunnen zijn. Zijn moeder irriteert zich een beetje aan Fabian die de hele tijd vol fantasie zit.


The Phrase that pays:  Wat fantasie doet met het woordje feest
Droom: Fabians droom is een mooi en groot feest met bijzondere dieren. Hij heeft allemaal fantasie ideeën die hij werkelijk wilt maken tijdens het feest. De moeder van Fabian wilt gewoon op tijd zijn voor de inkopen van het feest en hecht niet zoveel waarde aan alle ideeën van Fabian. Fantasie: er is zeker sprake van verbeeldingskracht. Fabian fantaseert namelijk bijna het hele boek door over het woordje Feest. Ballonnen, slingers, dieren, tafels, eten etc.
Astronomische: er is geen sprake van astronomie
Religieus: in dit boek is er niet specifieks iets religieus maar in elk gezin kan wel feest anders vieren en andere soorten daarvan vieren. Het is dus meer de achterliggende gedachte van het boek.
Tenslotte,heb ik aan het begin vertelt dat ik het gekozen boek zou koppelen aan mijn werkvorm: vertelpantomime.
Hoe is het boek 'Fabians feest' gekoppeld aan de werkvorm: vertelpantomime?
Voordat ik deze vraag kan beantwoorden zou ik eerst wat kenmerken geven van vertelpantomime, want wat is dat nou precies?
Vertelpantomime is een verhaal die wordt vertelt (door de leerkracht) en tegelijkertijd word uitgebeeld (door de leerlingen).Deze werkvorm is individueel en is vooral bruikbaar in het onderbouw (oudere kinderen missen uitdaging).Je kan een vertelpanomime met muziek doen of met bijvoorbeeld spelmaterialen maar wat je ook kiest, ze hebben allemaal gemeen dat er niet gepraat word.
Wat doe je als je beginner van vertelpantomime?Het is makkelijker om niet te beginnen met de hele klas maar om deze in te delen in groepjes. Ieder groepje heeft een eigen rol.
 
Terugkoppeling naar het boek: 'Fabians feest'.
Nu je weet wat mijn werkvorm betekent kan ik het eenvoudig koppelen aan het gekozen boek. De klas kan in verschillende groepen worden verdeeld:groep 1: Fabian
groep 2: de moeder
Groep 1 loopt dromerig rond en groep 2 reageert daar op.
Dit is alleen maar een idee, wat mij persoonlijk veel leuker lijkt is om de hele klas Fabian te spelen. Alle leerlingen worden ook zo weer gestimuleerd om te fanteseren wat op latere leeftijd op filoferen kan leiden.
De docent is dan de moeder die tegelijkertijd de handelingen noemt die de leerlingen moeten gaan uitbeelden. 
Bijvoorbeeld: 'Fabian!, stop is met springen'. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten