Kennismaken met juf Maroesja

Hoi iedereen,

Mijn naam is Maroesja Kool en vanaf het jaar 2014 zit ik op de Pabo in Amersfoort. Ik zal hierop van alles plaatsen wat voor mede leerlingen en/of leerkrachten interessant is. Natuurlijk hoef je niet een Pabo student of leerkracht te zijn om hier rond te kunnen neuzen. Ik zal lee en over elke stage dag wat vertellen. Wie weet doe jij later ook de pabo ;)

18 okt 2014

De bozbezbozzel - ruimtelijke constructie

De bozbezbozzel - ruimtelijke constructie

De opdracht die mijn docent beeldenvorming gaf was om met alleen karton een mythische dier te maken. We moesten twee dieren uit kiezen waarvan we samen er 1 maakte. We werden verdeelt in groepjes, ik zat in een groepje 3 van drie.

aanpak:We besloten als snel om een draak te gebruiken en daarnaast een panda. Later werd de panda eerder een omgekeerde vis/eenhoorn. Natuurlijk is het zo dat het moeilijk in te beelden is hoe een draak/vis/eenhoorn er nu uitziet. Tijdens het maken van deze opdracht heb ik veel foto's gemaakt zodat het duidelijk word.

Voordat ik ga vertellen over hoe de opdracht in elkaar zat en hoe ik het heb aangemaakt moet je eerst een idee hebben over een mythisch wezen.

De phoenix

Aan het begin van de les is het altijd belangrijk om te weten wat het onderwerp precies is en je de vraag stellen: welk mythisch dier vind je het bijzonders en zou je ook daadwerkelijk willen zien rond lopen/vliegen?

Ik heb zelf gekozen voor de Phoenix omdat als je alleen al naar de kleuren kijkt je geen woorden kan bedenken hoe mooi die vogel is. Dit dier zou zeker de donkere wolken opvrolijken en zelfs in de nacht een sfeer creeren.

Daarnaast word de Phoenix niet alleen Feniks genoemd maar is het ook een teken van onsterfelijkheid door de schoonheid die het dier heeft (bekijk alle kleuren). Ze zeggen ( ) dat hij voor een eigen dood kan kiezen. Hij bouwt een nest waarin hij zelf verbrandt en dan verandert die zich tot as. Er zijn veel legendes rond dit mythische wezen maar de meeste zeggen dat die wel 1000 jaar leeft voor dat die zelf beslist de andere kant op te zoeken.

Hoe komt de volgende Phoenix?
De volgende Phoennix komt uit de resten van de brand van de vorige Phoenix tot leven, en ook hij zal weer rond de 1000 jaar leven.

 Welke namen heeft de Phoenix?- Feniks oftewel onsterfelijkheid.
- in het oude Egypte heette die benoe, oftewel de rijzende zon en de zonnegod Ra.

Phoenix
Meer weten?
Wil je meer weten over de Phoenix en de Perzische mythologie, christelijke theologie en de wereld van vandaag? Ga dan naar deze link waar hierover van alles te vinden is:
Phoenix










Terug naar de opdracht

De opdracht was om een mooi mythisch wezen te maken met alleen karton.
Belangrijk: ZONDER LIJM OF PAPIER
techniek:

Hieronder zal ik het proces van deze opdracht met behulp van afbeeldingen weergeven:


component
Beschrijving
betekenis
Beeldaspecten:
Ik heb gelet op het lichaam,hoofd en poten. Daarna is de nadruk vooral op het hoofdgericht. Daarin zie je dan ook de meeste detail.
Dus de materie, vorm en betekenis. De materie was dat het maar met 1 materiaal moest.


Samen met mijn twee klasgenoten zijn we eerst gaan brainstormen over welk dier we wouden. Daarna zijn we al direct begonnen ne hebben we snel de taakverdeling gedaan. Ik zou het lijf maken, de ander de armen en de ander het hoofd.
Gaan de weg struikelde we over iets namelijk dat het lichaam van een panda/vis niet geschikt is om in de hoogte te gaan door het zware lijf.

vorm
Tijdens deze opdracht was het verboden om met lijm of plakband te werken. We moesten dus een andere manier gebruiken. We moesten eerst de omtrek tekenen en die maken en daarna konden we details van het dier doen.Belangrijk is dat wanneer wij het hoofd op het lichaam wouden zetten, wij wel een kleine snee moesten maken zodat het aan elkaar vast bleef.
materie
We hebben alleen karton, een onderzet en een mesje gebruikt. Verder hebben we ook een beetje zwart en wit karton gebruikt waarvan we later te horen kregen dat dit een té makkelijkere weg is voor het uitvoeren van de opdracht.


 
beschouwing



Opzet van lichaam
Je kan hierboven zie hoe ik ben begonnen met het maken van deze opdracht.Eerst heb ik een schets gemaakt van het lichaam en daarna heb ik deze eruit gesneden. Deze procedure hebben mijn klasgenoten gedaan voor het hoofd en de lichaamsdelen.We hebben onderling voortdurend overlegt over hoe het dier eruit zal komen te zien. Ondanks dat het goed ging had ik toch één fout gemaakt:
Het verkeerde lichaam


Zoals je kan zien heb ik veels te veel sneeen gemaakt en bovenaan een te grote. Ik ben hierna helemaal opnieuw begonnen. Dit is ook meteen goeie reden om het samen te doen en niet alleen. Je kan zo tijd besparen en als het lichaam verkeerd gaat heb je altijd het hoofd en de armen nog die wel al goed zijn.


Werkwijze
Als je het hele proces wilt bekijken kan je op de volgende link klikken:

In deze link staan er allemaal afbeeldingen die vertellen hoe bij mij het werkproces ging.
























Het uiteindelijke fantasie wezen.

Wat valt me op?
Het valt me ten eerste op dat het heel precies werken is. Je moet namelijk precies de juiste grote maken om het realistisch te weergeven en daarnaast moeten de sneen ook precies goed zijn. Je kan zien dat de pootjes helemaal boven het lichaam uitsteken. Dit moest wel omdat het lichaam anders nar beneden zal vallen. Je ziet dus dat de constructie heel goed moet bedacht worden. Daarnaast zie ik ook kleur. Nu ik zelf de foto van dichterbij bekijk snap ik waarom de leerkracht zei dat we voor de makkelijke weg hadden gekozen door het gebruik van kleur. Het eerste waar je naar kijkt is namelijk het hoofd met het kleur waardoor al het andere eerst wegvalt. Daarnaast is het veel makkelijker om met kleur het dier dat je wilt creëren duidelijk te maken terwijl je juist met de juiste gesneden karton het dier moet laten presenteren.

Wat vond ik goed/fout gaan?
Ik heb het eigenlijk al een beetje gezegd, maar ik vond dat ik de kleur eigenlijk niet moest gebruiken. Toen ik het had gemaakt snapte ik eerst niet waarom de leerkracht het zei, maar nu zie ik het. Nu ik nadenk over het doel van de opdracht snap ik dat kleur eigenlijk helemaal niet in je werk moet zitten. Nu is het zo dat de leerkracht deze wel op tafel had liggen, dit is dus heel handig om toch te doen zodat je kan kijken welke leerling het pakt. Ik bleek in dit geval voor de 'makkelijke' weg te kiezen terwijl ik eigenlijk heel hard had gewerkt aan mijn dier. Kortom: voortaan geen kleur gebruiken.
Daarnaast vond ik het wel een moeilijke opdracht ook omdat het voor mij de eerste keer was met deze techniek en de tijd die ik ervoor kreeg.
Lijkt je dit een leuke les?
Als je dit een leuke les lijkt om te doen onthou dan dat dit wel voor de bovenbouw is. Er zijn scherpe messen aanwezig die niet, en ik herhaal niet, voor de onderbouw bedoelt is. Ik moet er wel bij zeggen dat het een moeilijke opdracht voor ze zal zijn en als ze net als ik nog nooit met het materiaal hebben gewerkt kan je beter één of twee lessen vooraf geven zodat de leerlingen kunnen wennen aan het materiaal en de techniek hiervan.
























 Werkwijze


Ik heb eerlijk gezegd nog nooit met deze techniek gewerkt. Dat ik eerst gaten moest maken en het erna in zetten. Ik ben gewend om altijd lijm en/of plakband te gebruiken. Ik vond het wel heel erg leuk daardoor, ik moest namelijk op een hele andere manier gaan nadenken voer het kunstwerk. Waar verbind je de poten? Hoe groot maak je de sneeen? Hoe zwaar is het hoofd ten op zicht van het lichaam? Is het bouwwerk sterk genoeg en is het bouwwerk werk drie demensionaal?

































































Geen opmerkingen:

Een reactie posten