De opdracht die mijn docent beeldenvorming gaf was om met alleen karton een mythische dier te maken. We moesten twee dieren uit kiezen waarvan we samen er 1 maakte. We werden verdeelt in groepjes, ik zat in een groepje 3 van drie.
aanpak:We besloten als snel om een draak te gebruiken en daarnaast een panda. Later werd de panda eerder een omgekeerde vis/eenhoorn. Natuurlijk is het zo dat het moeilijk in te beelden is hoe een draak/vis/eenhoorn er nu uitziet. Tijdens het maken van deze opdracht heb ik veel foto's gemaakt zodat het duidelijk word.
Voordat ik ga vertellen over hoe de opdracht in elkaar zat en hoe ik het heb aangemaakt moet je eerst een idee hebben over een mythisch wezen.
De phoenix
Aan het begin van de les is het altijd belangrijk om te weten wat het onderwerp precies is en je de vraag stellen: welk mythisch dier vind je het bijzonders en zou je ook daadwerkelijk willen zien rond lopen/vliegen?
Ik heb zelf gekozen voor de Phoenix omdat als je alleen al naar de kleuren kijkt je geen woorden kan bedenken hoe mooi die vogel is. Dit dier zou zeker de donkere wolken opvrolijken en zelfs in de nacht een sfeer creeren.
Daarnaast word de Phoenix niet alleen Feniks genoemd maar is het ook een teken van onsterfelijkheid door de schoonheid die het dier heeft (bekijk alle kleuren). Ze zeggen ( ) dat hij voor een eigen dood kan kiezen. Hij bouwt een nest waarin hij zelf verbrandt en dan verandert die zich tot as. Er zijn veel legendes rond dit mythische wezen maar de meeste zeggen dat die wel 1000 jaar leeft voor dat die zelf beslist de andere kant op te zoeken.
Hoe komt de volgende Phoenix?
De volgende Phoennix komt uit de resten van de brand van de vorige Phoenix tot leven, en ook hij zal weer rond de 1000 jaar leven.
Welke namen heeft de Phoenix?- Feniks oftewel onsterfelijkheid.
- in het oude Egypte heette die benoe, oftewel de rijzende zon en de zonnegod Ra.
Phoenix |
Wil je meer weten over de Phoenix en de Perzische mythologie, christelijke theologie en de wereld van vandaag? Ga dan naar deze link waar hierover van alles te vinden is:
Phoenix
Terug naar de opdracht
De opdracht was om een mooi mythisch wezen te maken met alleen karton.
Belangrijk: ZONDER LIJM OF PAPIER
techniek:
Hieronder zal ik het proces van deze opdracht met behulp van afbeeldingen weergeven:
Het uiteindelijke fantasie wezen. |
Wat valt me op?
Het valt me ten eerste op dat het heel precies werken is. Je moet namelijk precies de juiste grote maken om het realistisch te weergeven en daarnaast moeten de sneen ook precies goed zijn. Je kan zien dat de pootjes helemaal boven het lichaam uitsteken. Dit moest wel omdat het lichaam anders nar beneden zal vallen. Je ziet dus dat de constructie heel goed moet bedacht worden. Daarnaast zie ik ook kleur. Nu ik zelf de foto van dichterbij bekijk snap ik waarom de leerkracht zei dat we voor de makkelijke weg hadden gekozen door het gebruik van kleur. Het eerste waar je naar kijkt is namelijk het hoofd met het kleur waardoor al het andere eerst wegvalt. Daarnaast is het veel makkelijker om met kleur het dier dat je wilt creëren duidelijk te maken terwijl je juist met de juiste gesneden karton het dier moet laten presenteren.
Wat vond ik goed/fout gaan?
Ik heb het eigenlijk al een beetje gezegd, maar ik vond dat ik de kleur eigenlijk niet moest gebruiken. Toen ik het had gemaakt snapte ik eerst niet waarom de leerkracht het zei, maar nu zie ik het. Nu ik nadenk over het doel van de opdracht snap ik dat kleur eigenlijk helemaal niet in je werk moet zitten. Nu is het zo dat de leerkracht deze wel op tafel had liggen, dit is dus heel handig om toch te doen zodat je kan kijken welke leerling het pakt. Ik bleek in dit geval voor de 'makkelijke' weg te kiezen terwijl ik eigenlijk heel hard had gewerkt aan mijn dier. Kortom: voortaan geen kleur gebruiken.
Daarnaast vond ik het wel een moeilijke opdracht ook omdat het voor mij de eerste keer was met deze techniek en de tijd die ik ervoor kreeg.
Lijkt je dit een leuke les?
Als je dit een leuke les lijkt om te doen onthou dan dat dit wel voor de bovenbouw is. Er zijn scherpe messen aanwezig die niet, en ik herhaal niet, voor de onderbouw bedoelt is. Ik moet er wel bij zeggen dat het een moeilijke opdracht voor ze zal zijn en als ze net als ik nog nooit met het materiaal hebben gewerkt kan je beter één of twee lessen vooraf geven zodat de leerlingen kunnen wennen aan het materiaal en de techniek hiervan.
Werkwijze Ik heb eerlijk gezegd nog nooit met deze techniek gewerkt. Dat ik eerst gaten moest maken en het erna in zetten. Ik ben gewend om altijd lijm en/of plakband te gebruiken. Ik vond het wel heel erg leuk daardoor, ik moest namelijk op een hele andere manier gaan nadenken voer het kunstwerk. Waar verbind je de poten? Hoe groot maak je de sneeen? Hoe zwaar is het hoofd ten op zicht van het lichaam? Is het bouwwerk sterk genoeg en is het bouwwerk werk drie demensionaal? |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten