Voor drama moest ik samen met medestudenten een instructie filmpje maken over vertelpantomime.
Hieronder zie je het eindresultaat.
Natuurlijk met een bijpassend liedje: Piet piraat!!
Nadat we nog eens hebben gekeken naar de feedback die ons is gegeven hebben wij hem iets aangepast. De naam van de school, het doel en nog een extra fout hebben wij verbeterd. Mijn medestudenten hadden hun blog al ingeleverd vandaar dat die alleen op die van mij staat. Ik had hem nog even snel verbeterd.
Dit is de verbeterde versie:
Feedback op instructie filmpje
Reflectie van de feedback
Naam student: Maroesja Kool
Feedback gekregen door: Boaz Prins
Werkvorm: Vertelpantomime
Namen groepsleden: Maroesja Kool, Madelon Kolhuis Tanke, Amber Storm,
Chris de Laak en Patrick Peschier.
Samengevat gaat de feedback die we hebben ontvangen
op ons
De feedback
die wij kregen was erg kort. Het filmpje was eigenlijk te lang en sommige
elementen zaten niet in ons filmpje. Ook werd er gezegd dat niet iedereen in
ons filmpje aanwezig was.
scèneplan:
wij hebben
geen feedback gekregen op ons scène plan
theatrale product
hierover: het was te lang, niet iedereen zat er in en niet alle
elementen zaten er in.
Hierin kan ik me vinden: Ja, in het filmpje zaten niet alle
elementen en hier hebben we bij de verbeterde versie op gelet.
Motivatie: de volgende keer moeten wij de criteria van het
beroepsproduct erbij houden als we dit maken.
Hierin kan ik
me niet vinden: iedereen zat wel in het filmpje alleen niet
tegelijkertijd of op de juiste manier.
Motivatie: Natuurlijk is het zo dat ik apart zit met de
medestudenten. Wij weten ook dat dit eigenlijk niet hoorde maar als je kijkt
naar het samenwerken hebben wij het uiteindelijk toch opgelost en gedaan. Het
is in eerste instantie niet perfect maar we hebben wel heel veel geleerd van
het samenwerken en uiteindelijk zijn we er wel allemaal in gekomen.
Op grond van de ontvangen feedback zou ik het
theatrale product een volgende keer op deze wijze aanpassen:
Ik zou de
volgende keer de criteria erbij houden. Doordat ik deze erbij hou maak ik niet
de fouten als: te lang en gemiste
punten.
Reflectiemodel volgens
Korthagen
Stap 1 Ervaren
Op welk
e ervaring wil je
reflecteren?
Ik wil vooral terugkijken
naar het samenwerken tijdens de opdrachten van drama.
Stap 2 Terugkijken
Beschrijf deze ervaring
Het samenwerken begon goed
maar later werd het wat slechter. Dit kwam omdat ik mij niet aan de afspraak
een keer had gehouden en omdat er een slechte communicatie was. Door deze twee
punten was er een klein ‘conflict’ wat we gezamenlijk hebben opgelost. Ik heb
de taak van het monteren op mij genomen en het verbeteren van het script om zo
de gemiste afspraak in te halen.
Ik ben mij bewust van de
volgende essentiële aspecten
Ik ben mij bewust van dat
de communicatie niet super goed was en ik niet moest afwachten maar het moest
zeggen. Ik weet dat als ik had gezegd dat ik het gevoel had dat ik ‘buitengesloten’
was dat de kleine incident niet gebeurde.
Stap 4. Ontwikkelen van
persoonlijke leerdoelen
Volgende keer als er een
samenwerking opdracht is zal ik duidelijk de communicatie aangeven. Daarnaast
zal ik ook mee komen als mij iets op valt bij het samenwerken en hoe ik mij
hierbij voel.
Stap 5. Toepassen
Consequenties voor PO
Ik ga bij de
volgende opdracht de criteria uitprinten en mee nemen voor de groepsleden. Zo
kunnen we beter zien hoe we alles gaan verdelen en waar we op moeten letten.
Daarnaast maak ik een groepsapp of een goeie communicatie via de mail mogelijk.
Feedbackformulier Instructiefilm BP 1.1.1.
Kunstvaardig
Jouw naam
is: Maroesja Kool
| |||||
Ik heb een
instructiefilm bekeken met de werkvorm:
|
Samenspel
| ||||
Deze film
is gemaakt door de volgende studenten:
|
Danelle
Kroon
Leroy de Raad
Boaz Prins
Ursula Gajadine
Quirine Erftemeijer
Iris Wessels
| ||||
De film is
een goed middel om aankomende leerkrachten te ondersteunen bij het aanbieden
van een drama/dans werkvorm voor een bovenbouwgroep van 25 – 30 leerlingen
|
Voldoende
Ja het was
alleen een beetje lang maar de uitleg was wel erg goed. Bij demonstratie kon
het wat korter en bij de voorbeelden. Er was wel heel duidelijk uitgelegd.
Beeld en spraak kwamen altijd gelijk aanbod.
| ||||
Motivatie:
|
Heel
duidelijk ook voor niet aankomende docenten.
| ||||
Duidelijk
wordt hoe een aankomende leerkracht deze drama/ dans werkvorm aan kan bieden
aan een bovenbouw klas van het basisonderwijs: Een leek zou door de getoonde
stappen te volgen tot een dergelijke uitvoering van de werkvorm moeten kunnen
komen
|
Voldoende
Het was duidelijk ondanks de duur van het filmpje. Doordat jullie veel voorbeelden had duurde het filmpje heel erg lang maar hierdoor snapt de kijker wel alles. Als buitenstaander kan je dit goed volgen. | ||||
Motivatie:
|
Denk de
volgende keer wel hoeveel voorbeelden jullie gaan geven en waar. Welke
onderwerpen zijn moeilijk en krijgen meer uitleg en welke zijn makkelijker en
kan je weglaten?
| ||||
In de film
is de onderstaande informatie verwerkt:
|
Voldoende
Ja, dit is
heel goed gedaan. Alleen dat 'korte' was meer een 'lange' toelichting.
Dit is
niet duidelijk aangegeven. Misschien konden jullie bij het monteren van het
filmpje dit nog een keer duidelijk in beeld brengen.
Ja
Doordat
het filmpje zolang was kon je beter belangrijke elementen in het filmpje
tijdens de opname zichtbaar maken. Net als de voorbereidingen. Ook al was het
wel gezegd.
| ||||
Motivatie:
|
Het
filmpje is erg lang wat niet erg is maar hierdoor vallen hoofdzaken met
bijzaken samen. Dit konden jullie verbeteren door de hoofdzaken tijdens
montage in beeld te brengen.
| ||||
In de film
is de onderstaande informatie verwerkt
|
Voldoende
De
productierol was niet duidelijk
De datum
wel
Het doel
niet
De naam
wel
| ||||
Motivatie:
|
twee van
de 4 heb je vandaar een voldoende.
| ||||
Alle
deelnemers van een subgroep zijn zichtbaar aanwezig in de film en spelen een
rol.
|
Voldoende.
Iedereen heeft
duidelijk een rol. Iedereen legt uit en iedereen speelt. Zelfs de taak van de
camera is verdeeld. Een goeie samenwerking.
| ||||
Motivatie:
|
Je kan uit
het eindwerk zien dat er een goeie samenwerking is geweest. Klopt dat?
| ||||
In de
instructiefilm zijn de volgende ‘scenes’ te herkennen:
Studenten
laten de werkvorm zien, zoals deze na de voorbereiding en oefening, in de
klas uitgevoerd kan worden.
In een
aantal heel korte scenes, laat steeds een detail zien waar je bij de
uitvoering van de werkvorm in een bovenbouwgroep, op moet letten. Zie het
boek ‘Kijk op Spel’ voor deze informatie.
|
Onvoldoende.
De beide scenes zaten er wel in maar omdat het filmpje zolang is en omdat er
zoveel voorbeelden bij zaten werd het onduidelijk. Ze zaten er dus wél in
alleen de volgende keer net iets korter of bij de opmaak nog een keer
expliciet noemen.
| ||||
Motivatie:
|
Niet alles
wat je opschrijft in het verslag moet je ook filmen. Je hoeft alleen maar een
korte instructie en een korte demonstratie te geven. Desondanks was het
filmpje wel heel erg goed gefilmd. Nooit stond het beeld stil.
| ||||
De film
heeft een prettig tempo en is boeiend, prikkelend voor de doelgroep.
|
Onvoldoende
| ||||
Motivatie:
|
Helaas was
het filmpje echt te lang waardoor je halverwege af begint te haken. Jullie
hebben wel een leuk liedje aan het begin gedaan waardoor je wel nieuwsgierig
was naar de rest van de film.
| ||||
Op de
instructiefilm heeft de student middels een quadblogsessie van medestudenten
commentaar ontvangen en verwerkt. Het commentaar wordt geschreven op basis
van de bovenstaande punten.
| |||||
Motivatie:
|
moet je
nog doen :)
| ||||
De film
duurt tussen de 4 en 5 minuten.
|
10 minuten
|
Goed filmpje. Er word duidelijk uitgelegd waar het over gaat en wat de doelen zijn. Ik vind dat het filmpje overzichtelijk is doordat je telkens eerst met tekst aangeeft wat er in het filmpje word laten zien. Ook is de film goed opgebouwd. Goed ook dat word uitgelegd wat er fout gaat. Wel zag ik in het voorbeeld meer foutjes die niet besproken werden, zo word er bijvoorbeeld tijdens het verhaal gezegd: De piraten zitten in het schip, één van hen ziet een fles drijven. Als je dit in de klas zou doen, welke leerling zou dan die ene piraat zijn? Waarschijnlijk gaan alle leerlingen dan hetzelfde doen. Misschien was het goed geweest om in het filmpje te verwerken hoe je dit soort fouten kan voorkomen. Ook vond ik het voorbeeld van het vertelpantonime vrij groot ten opzichte van de rest van het filmpje. Verder heb ik concreet het doel van het filmpje gemist en de naam van de hogeschool.
BeantwoordenVerwijderen