Kennismaken met juf Maroesja

Hoi iedereen,

Mijn naam is Maroesja Kool en vanaf het jaar 2014 zit ik op de Pabo in Amersfoort. Ik zal hierop van alles plaatsen wat voor mede leerlingen en/of leerkrachten interessant is. Natuurlijk hoef je niet een Pabo student of leerkracht te zijn om hier rond te kunnen neuzen. Ik zal lee en over elke stage dag wat vertellen. Wie weet doe jij later ook de pabo ;)

19 okt 2014

LVF muziekles naar keuze

LVF muziekles naar keuze




Hookey pokey - LVF
Docent: Maroesja Kool

Engels: dit lied word in het Engels gezongen.  
Natuur&techniek: de kinderen leren over hen lichaam en de ledematen die ze hebben.
Groep: 5/6
productdoel: de leerlingen kunnen het liedje zelfstandig met een karaoke versie van het liedje zonder de tekst.
Procesdoel: de kinderen kunnen door mee te bewegen op de muziek de tekst beter onthouden en ze weten de betekenissen van Engelse woorden (linker, rechter, voet en arm).
Vak: Muziek 
link met andere vakken: Natuur&techniek en Engels  

Lesspecifieke beginsituatie:
De leerlingen hebben al meerdere muzieklessen gehad waarbij de tekst op het bord stond of op papier en de kinderen dit met een karaoke versie meezongen.
Er is een grote kans dat veel leerlingen dit nummer al kennen daarmee kan ik rekening houden door hen het te laten voor doen tijdens de eerste keer dat ik het liedje laat horen. Er is een grote kans dat de leerlingen hiervoor veel gezeten hebben en daardoor actief mee zullen doen tijdens deze les. Ze mogen namelijk bewegen.

Materialen die je nodig hebt om deze les te kunnen geven:
30 liedteksten
digibord
muziekinstallatie

Inleiding:
Wanneer de leerlingen actief bezig zijn met schrijven ga ik voor de klas staan en pak ik een doos die ik uitpak. Er komen allemaal spullen uit: schoenen, pijltjes en een cd. Eerst pak ik de schoenen en leg bestudeer deze aandachtig. Als het goed is kijken er al een paar leerlingen op anders ga ik gewoon door tot dat ik bij de cd aan kom. Nu begin ik te praten tegen de klas. Ik zeg dat ik een cd heb gevonden in een doos waar op staat: hookey pokey. Ik zeg dat ze hun tafels leeg mogen maken omdat ze zo hard hebben gewerkt en we gezamenlijk de cd op kunnen zet. Het liedje begint en zo ook mijn muziek les.

Het lied is in het Engels waardoor de articulatie heel erg belangrijk is. De kinderen hebben al enige ervaring met het Engels maar sommige woorden kunnen nog onbekend zijn. Duidelijke uitspraak van dit woord is heel erg belangrijk om te doen omdat de leerlingen dit klakkeloos over zouden nemen. Wanneer ik geen duidelijk voorbeeld ben in dit proces zullen leerlingen het fout aanleren.

Vorm
Het lied word gezongen in een variatie vorm. Ze verwerken de melodie door middel van imitatie. Tijdens het liedje moeten ze bepaalde bewegingen doen wat de volgende voordelen heeft:
de leerlingen leren het lied beter te onthouden door de handelingen te koppelen aan de tekst.
de leerlingen leren op een actieve vorm Engelse woorden
de leerlingen labelen woorden aan lichaamsdelen
de leerlingen zijn bezig met een actieve werkvorm wat voor variatie zorgt op een dag dat ze geen gym hebben of een andere actieve werkvorm.
De leerlingen krijgen te maken met herhaling van een lied omdat het liedje zich steeds herhaalt met de zelfde ritme en toonhoogte alleen word 1 woord vervangen. Eerst is het de linker voet en daarna de rechter voet etc.

     Betekenis:
     De leerlingen doen dit voor hen plezier
     maar leren  tegelijkertijd ook wat. Zoals ik al
     eerder had verteld is deze les gekoppeld aan 
     Natuur&techniek en Engels.        
     De leerlingen leren   Engele  woorden en zijn bezig met hen
     lichaamsdelen.

           Klank:de maat in het liedje is contstant die je gebruikt om
    later andere lichaamsdelen aan het
    liedje toe te voegen. De klankkleur gebruik je niettijdens de 
    les en de hoogte is wat de leerlingen aankunnen.
    Ik heb een lied gekozen dat in veel basisscholen al word
    gezongen en   
    uit mijn schoolboek komt waarin alle liedjes staan die zoizo
    geschikt zijn voor dezeleeftijdsgroep (5/6). Klanksterkte
    gebruik ik doordat ik bij de liedtekst symbolen aan 
    toegevoegd heb.
warming-up:
Ik leer de leerlingen het lied aan door het eerst 1 keer te laten luisteren. Terwijl de leerlingen luisteren laat ik ze opstaan en doe ik een warming-up.
leerlingen draaien hun hoofd alle kanten op.
Leerlingen warmen hun benen op en gaan in een neutrale houding staan: ze zakken een beetje door de knieën en hen voeten staan een beetje uit elkaar.
Kern:
Eerst pak ik de belangrijkste Engelse woorden eruit: foot, hand, shake, turn around, right en left. Deze woorden zitten ook in de doos. Ik zeg dat de leerlingen deze woorden moeten gaan koppelen aan de voorwerpen die in de doos zitten. Ik pak elke keer een voorbeeld en beweeg hem zo, dat de leerlingen een beeld krijgen bij de betekenis van het woord.
Voorbeeld 1: Ik pak een linker schoen uit de doos en hou die omhoog. Ik heb alle woorden uit de doos opgehangen en/of opgeschreven op het digibord zodat de woorden overzichtelijk staan. De leerlingen moeten een Engels woord aan de schoen koppelen.
Differentatie: leerlingen krijgen na de uitleg een papier met de liedtekst erop zodat ze ook de betekenissen nog eens samen kunnen zien met de liedtekst. Dit kan hun helpen om later te bewegingen te doen. De leerlingen leren coöperatief het lied aan met simultante interactie.
Ik pak eerst de belangrijkste woorden uit het lied en vertel wat ze betekenen door interactie met de klas. De woorden: knie, armen, heup, voet en armen vertalen de leerlingen samen met links en rechts. Nadat de leerlingen de betekenissen weten deel ik het blad uit met de tekst van het liedje met toegevoegde afbeeldingen. De leerlingen zien op dit blad niet alleen wat ze moeten zingen maar ook de betekenis van de belangrijke woorden. Leerlingen die al iets boven het niveau zitten kan ik andere lichaamsdelen vragen in het Engels. Leerlingen die het moeilijk vinden zien later op het blad dat ik uitdeel hulp afbeldingen. Ik kies voor een actieve werkvorm want de leerlingen moet meezingen en mee bewegen. Er is veel variatie omdat je zelf andere bewegingen kan bedenken en andere lichaamsdelen kan toevoegen aan het liedje. Ik doe zelf actief mee waardoor de kinderen ook eerder geneigd zijn om actief mee te doen. De leerlingen mogen eigen inbreng geven tijdens het lied als er meer variatie nodig is tijdens het spel. Ik maak tenslotte duidelijk dat er dezelfde regels gelden als in andere lessen. De leerlingen die klassendienst hebben mogen de liedteksten naar de instructie uitdelen. De stoelen hebben de kinderen al in de kring gezet wanneer deze les werd aangekondigd.


Domeinen
De volgende twee domeinen hebben te maken bij het aanleren van dit muziek stuk:
zingen en bewegen.
Zingen
De leerlingen houden de basishouding aan die ik tijdens de warming-up heb aangegeven. Door de weggeef techniek leren de leerlingen het liedje. Ik zing eerst het hele liedje en de leerlingen zingen dan alleen mee met waar afbeeldingen staan op hun liedtekst. De belangrijkste woorden hebben tekeningen en die heb ik van te voren al besproken met ze. Daarna zingen ze het refrein mee en daarna de coupletten.
Bewegen
De leerlingen moeten hun tafels wegzetten om een grote ruimte te kunnen creeren. Als dit niet kan in de klas kunnen ze het ook achter hen tafel doen. De leerlingen weten wat ze moeten doen met behulp van de liedtekst. Er is genoegruimte om dit te verwezenlijken. De leerlingen bewegen op één plaats.
Doordat ze het domein zingen en bewegen gebruiken noem je dit ook wel een speellied.


slot:
We zingen het lied samen en door mijn hand in de lucht te gooien weten de leerlingen wanneer er een nieuw couplet komt. Van te voren heb ik een handgebaar afgesproken met de klas wanneer het laatste couplet is zodat we singroon kunnen stoppen. We zingen het lied samen en door mijn hand in de lucht te gooien weten de leerlingen wanneer er een nieuw couplet komt. Van te voren heb ik een handgebaar afgesproken met de klas wanneer het laatste couplet is zodat we singroon kunnen stoppen.
De leerlingen kunnen zelf een omtrek maken van het menselijk lichaam en bijbehorende lichaamsdelen bij schrijven. Dit zorgt meteen voor een koppeling naar de volgende les natuur&techniek. Ook kan je makkelijk koppelen naar een gym les en daar dezelfde bewegingen herhalen. Ik weet dat de leerlingen hun doel hebben behaald als ze het liedje zonder de tekst mee kunnen zingen en de juiste bewegingen kunnen doen passend bij het juiste woord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten