Kennismaken met juf Maroesja

Hoi iedereen,

Mijn naam is Maroesja Kool en vanaf het jaar 2014 zit ik op de Pabo in Amersfoort. Ik zal hierop van alles plaatsen wat voor mede leerlingen en/of leerkrachten interessant is. Natuurlijk hoef je niet een Pabo student of leerkracht te zijn om hier rond te kunnen neuzen. Ik zal lee en over elke stage dag wat vertellen. Wie weet doe jij later ook de pabo ;)

19 okt 2014

grafische partituur

Grafische partituur


Voor muziek had ik de opdracht om een grafische partituur te maken van een bekend muziekstuk.
Hieronder zie je daarvan de uitwerking:



Luisteropdracht
Voor mijn luisteropdracht gebruik ik een grafische partituur die ik gemaakt heb op het nummer van Brian Crain – Wind.

1.0 Grafische Partituur


De volgende aspecten van een grafische partituur werk ik uit:
1.       klank
2.       vorm
3.       betekenis

Aspect klank


Klankduur: tijdens de  luisteropdracht ligt hier de nadruk op omdat sommige symbolen op de grafische partituur dicht tegen elkaar aan zitten en andere wat verdere. Dit geeft de duur van de klanken aan. Zijn er ook rust momenten of niet?
Klankhoogte: tijdens de luisteropdracht ligt hier wel de nadruk op want je ziet dat de symbolen  op verschillende hoogtes staan.
Klanksterkte:tijdens de luisteropdracht ligt hier niet de nadruk op want je ziet niet in de symbolen een verschil in sterkte.
Klankkleur: tijdens de luisteropdracht ligt hier wel de nadruk op want je ziet verschillende symbolen op de grafische partituur. Klankkleur is het belangrijkste tijdens deze luisteropdracht. Je ziet verschillende symbolen die allemaal verband hebben met wind. Door goed te bestuderen kunnen ze zien welk stuk het meeste voor komt en welke melodie zich herhaalt.

Aspect vorm

Dit aspect bestaat uit:

- vormprincipes

-vormeenheden

- vormtechnieken

-compositievormen

-vormprincipes:er is sprake van herhaling van twee stukken die de hele tijd worden herhaald. Er is elke keer variatie in dezelfde stukken in toonhoogte of toonduur. Soms word het zelfde stuk net iets hoger gespeeld of net in een andere volgorde.
- vormeenheden:het thema van mijn grafische partituur is wind. Zelfs als je de titel van het lied bovenaan de grafische partituur weglaat zouden de kinderen moeten weten waar dit lied over kan gaan. Alle symbolen die ik heb gebruikt hebben betrekking op dit thema. De leerlingen
-vormtechnieken:  er is spreke van een ostinaat. Het eerste melodie word de hele tijd herhaald alleen dan op de achtergrond. Daarnaast zijn er op de voorgrond nog twee stukken die de hele tijd worden herhaald. Alleen kleine veranderingen zoals toonhoogte en toonduur zorgen voor verschillen.
- compositievormen:  er komt herhaling in de grafische partituur voor. Het eerste stuk lijkt het ‘refrein’ maar als je goed luistert is het tweede stuk juist het ‘refrein’. Het eerste stuk is precies het zelfde alleen 1 symbool is anders die je in andere stukjes nog wel terug komt maar niet als geheel. 

Aspect betekenis

Dit aspect bestaat uit:

- programma muziek

- eigen betekenisgeving

- functies van muziek

- programmamuziek: de sfeer van het liedje is treurig dit kan je merken door te luisteren en door het bestuderen van de grafische partituur. Treurige verhalen die jezelf mee hebt gemaakt kan je hieraan koppelen of een ervaring met de regen en/of wind. De wind is een natuurverschijnsel waar het hele liedje de nadruk op wordt gelegd.
- eigen betekenisgeving: Kinderen kunnen dit koppelen aan treurige verhalen van hen verleden of een ervaring met de regen en/of wind.
-functies van muziek:de kinderen kunnen het natuurverschijnsel wind koppelen aan andere woorden. De kinderen zien in dat muziek emoties kan los brengen. De functie is dus psychologisch van aard.

Ik heb op de volgende twee manieren veel betekenis aan mijn grafische partituur gegeven:
1.       de leerlingen zien verschillende symbolen. Elk symbool geeft een patroon in stukjes die zich kunnen herhalen. Zo zie je dat het eerste stuk zich meerdere keren herhaalt. De leerlingen kunnen zien dat er iets verandert door alleen de twee stukken te vergelijken op basis van deze symbolen.
2.       alle symbolen hebben betrekking op de naam van het liedje: Wind. Het liedje zelf is heel erg verdrietig en daarom is het heel belangrijk om de juiste symbolen uit te kiezen voor de grafische partituur. Tijdens dit lied kan je moeilijk een grafische partituur maken met allemaal lachende gezichtjes. Dit kan misconcepties veroorzaken over de betekenis van wind en de vorm van de muziek.

hoe luisteren de kinderen?
De kinderen luisteren Analytisch, motorisch en creatief.
Analytisch en motorisch omdat er gebruik word gemaakt van een grafische partituur die ze later ook zelf moeten maken. Daarnaast kunnen de leerlingen onbewust mee bewegen met de muziek of kan deze muziek gevoelens losmaken.
Creatief omdat de leerlingen aan het begin van de les een tekening moeten maken over wat zij voelen en denken bij het liedje daarnaast moeten ze ook een grafische partituur maken waar ze zelf symbolen mogen bedenken.

Opdrachten:
De leerlingen zien op de grafische partituur die ik heb gemaakt dat er aan het einde huisjes bruin zijn gekleurd. Ik zal eerst vragen wat er gebeurd tijdens dit stuk. Waarom verschilt deze met alle andere? Het antwoord is dat de toonhoogte anders is. De leerlingen mogen opnieuw dit stukje van de grafische partituur maken alleen dit keer mogen ze zelf bepalen hoe ze het verschil in toonhoogte gaan aangeven. Maken ze de huisjes ook een andere kleur of zullen ze de huisje hoger maken  om de hoge klanken aan te geven. Alles mag zolang ze alleen de toonhoogte anders aangeven.

Wat kunnen de leerlingen doen?
De leerlingen kunnen zelf creëren door de opdracht die ik ze ga geven. Ook kunnen ze zelf noteren door na te denken welk muziekstuk zich herhaalt en hoe vaak. 

Didactische werkvorm voor activiteit:
opdrachtvorm: de leerlingen krijgen 2 opdrachten. De eerste is als opening van de les en de tweede is ook wel de verwerkingsopdracht. Ze mogen zelf een grafische partituur maken van het liedje. Er zijn twee mogelijkheden:
1.       De klas word onderverdeeld in groepjes en elk groepje mag 1 deel van het liedje in een grafische partituur verwerken. Hierbij is het belangrijk dat er eerst klassikaal besproken is hoeveel soorten stukken er zijn en waar de verschillen op gebaseerd zijn.
2.       De leerlingen mogen individueel het stuk met de bruine huisjes op de grafische partituur veranderen.  Ze mogen allemaal hetzelfde stuk veranderen. Hierbij is het belangrijk dat de leerlingen weten dat de toonhoogte hier anders is.

Coöperatief leren:
De leerlingen kunnen samen werken om de opdracht te maken in groepjes. Als leerlingen al enige ervaring hebben met een grafische partituur kunnen ze  ook gezamenlijk een grafische partituur maken voor dit liedje. Klassikaal moet er eerst goed besproken worden welke stuken worden herhaalt en wat er steeds gebeurt bij de nieuwe stukken. Verandert de toonhoogte?

Verassende opening:
De leerlingen krijgen de opdracht om te luisteren naar het liedje en een tekening te maken van wat ze voelen/denken bij dit nummer. De titel word niet gezegd tegen de leerlingen zodat ze ook niet weten dat het over wind gaat. Daarna bespreken we klassikaal wat iedereen dacht en daarvan maak ik een woordweb.







2.0 Feedback Sanne-Marije Rijn:


Onderwerp: Grafische partituur
Beoordeeld door Sanne-marije Rijn

Je hebt goed alle aspecten van een grafische partituur uitgewerkt. Bij het aspect klank heb je goed de klankduur,klankhoogte, klanksterkte en klankkleur uitgewerkt. Ook bij het aspect vorm heb je alles goed uitgewerkt. Je hebt duidelijk de vormprincipes,vormeenheden en compositievormen naar voren gebracht. Het aspect betekenis bestaat uit programma muziek, eigen betekenis en de functies van muziek, dit heb je ook goed uitgewerkt. Je hebt door verschillende symbolen te gebruiken een duidelijk beeld gegeven over hoe het muziekstuk in elkaar zit. Je hebt de juiste symbolen gebruikt die met de wind te maken hebben, zoals een ballon die door de wind wordt weggeblazen. De opdracht en wat de leerlingen kunnen doen, wordt ook goed naar voren gebracht. Het is goed dat je twee didactische werkvormen hebt gekozen in plaats van één werkvorm. Mijn tip voor je is dat je beter kan uitleggen wat de symbolen precies betekenen. Mijn top is dat je de opdracht gedetailleerd hebt uitgewerkt en de partituur ziet er super mooi uit.

Groetjes,
Sanne-Marije

Geen opmerkingen:

Een reactie posten